Wanneer we iets willen weten, gaan we vaak meteen als eerste naar het internet. Internet is nou eenmaal makkelijk. Bedrijven spelen daarop in met de informatie die ze op hun website hebben. Echter is informatie niet voldoende om gevonden te worden. Mensen kunnen korte, en lange zoekwoorden gebruiken. Bij Short tail is de concurrentie vaak groot. Dan heb je nog long tail zoekwoorden als optie over. In dit artikel geef ik je alle nodige informatie over long tail zoekwoorden.
Wat is een long tail zoekwoord? #
Een long tail zoekwoord is een woordgroep dat vaak bestaat uit drie tot vijf woorden. Deze zoekwoorden zijn een stuk specifieker als dat er een zoekterm van één woord wordt gebruikt. Dit is omdat er dan veel meer concurrentie is op dat zoekwoord. Met long tail zoekwoorden kan je meer verkeer van hoge kwaliteit krijgen, waarvan de kans groter is dat het tot conversies leidt.
Zijn long tail zoekwoorden belangrijk voor SEO? #
Bijna driekwart van de zoekopdrachten wordt gedaan door middel van long tail zoekwoorden. Een reden hiervan is omdat steeds meer mensen gebruik maken van de spraakfunctie. Ook gebruiken mensen zoekwoorden steeds vaker alsof ze tegen iemand praten, wat ook sneller voor long tail zoekwoorden zorgt.
Het gebruik van long tail zoekwoorden maakt het waarschijnlijker dat je inhoud gebruikers naar je website trekt. Daarbij zorgt hoe specifiek je long tail zoekwoord is er ook voor dat er minder concurrentie is.
Een hoofdonderwerp #
Veel sites hebben maar één specifiek onderwerp. Dit wordt ook wel een hoofdonderwerp of hoofdzoekwoord genoemd. Dit is waar de site specifiek over gaat. Als jij een hoofdonderwerp hebt, kan je daar long zoekwoorden bij gaan bedenken, zodat je op die zoekwoorden goed gevonden kan worden. Als jij alleen je hoofdonderwerp gebruikt, dan is de kans zeer aanwezig dat je tussen heel veel concurrentie vast komt te zitten.
Voorbeelden van long tail zoekwoorden #
Zoals ik al aangaf, bevatten long tail zoekwoorden vaan drie tot 5 woorden. Dit betekend niet dat een langer zoekwoord niet goed is. Ik zal hieronder een paar voorbeelden geven van long tail zoekwoorden, wat specifieker is dan het hoofdonderwerp:
Hoofdonderwerp: Adidas
Long tail zoekwoorden: Adidas Superstar Schoenen, Adidas retourbeleid, Adidas hardloopschoenen
Hoofdonderwerp: KPN
Longtail onderwerpen: KPN internet, KPN telefoon abonnement, Telefoon kopen bij KPN
Wanneer jij dus long tail zoekwoorden gebruikt onder je hoofdonderwerp, zal je een stuk beter gevonden worden. Mensen zullen sneller bijvoorbeeld zoeken naar Adidas Superstar schoenen als dat ze gaan zoeken naar alleen Adidas.
Waarom moet je focussen op long tail zoekwoorden? #
Zoals ik net al benoemde is het bij long tail zoekwoorden gemakkelijker om gevonden te worden als dat je op algemene zoekwoorden gevonden wilt worden. Dit is omdat daar een stuk minder concurrentie op is. Hoe specifieker je long tail zoekwoord, hoe groter de kans is dat mensen doorklikken naar jouw website. Daarbij is ook de conversie dan vaak hoger.