Lokale SEO is heel interessant voor bedrijven die specifiek een product of dienst hebben voor een bepaalde regio. Elk bedrijf kan wel profiteren van lokale SEO, maar niet iedereen weet precies wat dit inhoud. Daarom geef ik je in dit artikel alle nodige informatie over lokale SEO.
Wat is lokale SEO? #
Lokale SEO richt zich op het verbeteren in de zoekresultaten die gelden voor specifieke regio’s. Hiermee hoop je een hogere omzet te halen uit lokale zoekopdrachten. Deze zoekopdrachten vinden veel plaats op zoekmachines, maar lokale SEO richt zich op het optimaliseren voor Google gebruikers.
Wat is er zo belangrijk aan lokale SEO? #
Lokale SEO is zo belangrijk omdat veel mensen zoekmachines te vinden voor iets in de buurt. Wanneer jij dan niet te zien bent voor de gebruiker, loop je veel potentiële klanten mis.
Stel jij bent een fietsenmaker in Amsterdam, dan hoop jij natuurlijk zoveel mogelijk klanten te krijgen. Wanneer iemand in Amsterdam een kapotte fiets heeft, zal diegene opzoek gaan naar een fietsenmaker in Amsterdam. Wanneer diegene dan ‘fietsenmaker Amsterdam’ intypt, en jij komt niet naar boven, zullen ze naar een andere fietsenmaker gaan.
Zoek op service gebaseerde zoekwoorden #
De meeste mensen met bedrijven, weten niet echt waarop andere mensen kunnen zoeken wat ze nou doen.
Om bij het voorbeeld van fietsenmaker te blijven, zullen mensen niet alleen maar jou vinden op ‘fietsenmaker’ of ‘fietsenmaker Amsterdam’.
Daarom is het slim om een zoekwoordenlijst te hebben, met allemaal termen waarop jij gezocht wilt worden. Dit zal je veel makkelijker vindbaar maken op lokale plekken.
Controleer altijd de zoekvolumes #
Als jij een lijst hebt met zoekwoorden, of zoektermen waarop je gevonden wilt worden, moet je altijd de zoekvolumes weten. Als er enorm veel op een bepaalde zoekterm of zoekwoord wordt gezocht, moet je even nadenken of je daarop wel wilt inzetten. Het kan namelijk zijn dat je door de vele concurrentie vast komt te zitten tussen die concurrenten. Hiervoor kan je Google Keyword Planner gebruiken.
Google Keyword Planner heeft alleen helaas twee nadelen. Ten eerste toont het hele brede zoekvolumes, bijvoorbeeld 1k-10k. Je kan dus geen specifieke aantallen zien. Ten tweede groepeert het trefwoorden en toont een gecombineerd afgerond zoekvolume.
Sleutelwoorden toewijzen aan de pagina’s #
Het is niet zo dat jij je startpagina rankt op alle zoekwoorden, je zal dus moeten targeten met afzonderlijke pagina’s. Wanneer jij aan je URL zoekwoorden wilt toewijzen, zal je moeten nadenken over de services waarnaar je ze laat verwijzen.
Wanneer jij wilt verwijzen naar totaal andere diensten, wijs ze dan toe aan afzonderlijke pagina’s. Als het vergelijkbare services zijn, wijs ze dan toe naar dezelfde pagina.