Er zijn enorm veel factoren die invloed hebben op zoekresultaten. Je hebt factoren die amper nog bekend zijn, en je hebt factoren die al bekend zijn. Linkbuilding is misschien wel de bekendste en meest besproken factor. Veel mensen denken dat het alleen is dat hoe meer links er verwijzen naar jouw website, hoe beter het is. In dit artikel ga ik jou duidelijk uitleggen hoe linkbuilding in elkaar zit.
Wat is linkbuilding? #
Zoals ik in de inleiding benoemde, denken veel mensen dat het alleen is, hoe meer links, hoe beter. Dit is natuurlijk niet zo makkelijk als dat deze mensen denken.
Linkbuilding is het actief verkrijgen van backlinks van externe websites naar je eigen website. Het wordt gezien als een van de krachtigste tools om een hogere ranking in zoekmachines te krijgen. Het doel van linkbuilding is dus om een hogere waardering te krijgen, waarmee jij hoger kan scoren op Google op bepaalde zoekwoorden.
Waarom is linkbuilding belangrijk voor SEO? #
Als jij een goed stuk inhoud hebt, maar je hebt bijvoorbeeld een nieuwe website zonder dat er veel autoriteit is. Dan is het verkrijgen van links via andere betrouwbare websites een geweldige manier om Google jouw site te laten zien.
Linkbuilding, ook wel backlinks genoemd, zijn eigenlijk stemmen van vertrouwen voor jouw site.
Vaak ranken pagina’s met meer backlinks hoger. Hierdoor is het essentieel om de inhoud van hoge kwaliteit te maken, zodat het waard is om te linken. Daarnaast is het belangrijk om strategieën voor linkbuilding te gebruiken zodat je meer backlinks binnen kan halen.
Hoe werkt linkbuilding? #
Met linkbuilding kan jij je autoriteit enorm vergroten. De beste manier hiervoor is backlinks verdienen van geloofwaardige websites van hogere kwaliteit. Als jij veel backlinks hebt, maar deze komen van spamachtige en niet relevante sites dan zal het niet helpen om beter te ranken.
Er zijn meer manieren om backlinks te krijgen. Denk hierbij aan:
- Gastbloggen
- Promotie via social media
- Backinks van concurrenten nastreven
Vergeet alleen niet dat backlink niet alles is. Je zal je altijd eerst, en vooral moeten focussen van inhoud van hoge kwaliteit.
Welke soorten links zijn er? #
Als jij wilt beginnen met jouw linkbuilding strategie is het handig om alle verschillende soorten links te kennen. Hieronder ga ik de belangrijkste soorten links uitleggen.
Nofollow versus volgen #
Nofollow links worden vaak gebruikt wanneer jij naar een andere website wilt linken, maar Google niet wilt vertellen die site te ‘crawlen’. Crawlen is het verzamelen van nieuwe of geüpdatete content op internet.
Om een link aan te duiden als een nofollow-link, zal je rel=”nofollow” moeten toevoegen aan de code van de link.
Het is door twee redenen handig om een nofollow-link te gebruiken. Het is allereerst nuttig om te gebruiken wanneer jij naar een site moet linken, maar die site niet wilt onderschrijven.
Daarnaast is het nuttig om deze link te gebruiken als de link winstgevend is. Google introduceerde rel=”sponsored” (en rel=”ugc”) als een extra type backlink-kenmerk en geeft er de voorkeur aan dat gebruikers rel=”sponsored” gebruiken voor betaalde of winstgevende links (zoals betaalde advertenties, banneradvertenties, gelieerde links, gesponsorde content) in plaats van rel=”nofollow”
Houdt er wel rekening mee dat het niet zo is dat nofollow-links niet rechtstreeks autoriteit door zullen geven. Ze kunnen je echter wel nog steeds merkherkenning en verwijzingsverkeer bieden.
Link van gebruikers #
In het verleden strafte Google mensen die gebruikt maakte van user-generated linking. Het gebruik van door gebruikers gegenereerde links is niet de ideale manier voor het verbeteren van je SEO strategie.
Door gebruikers gegenereerde links worden soms door mensen gemaakt met de bedoeling om je eigen werk te gaan promoten. Dit is over het algemeen ook van mindere kwaliteit als andere linkbuilding manieren.
Bepaalde voorbeelden van links van gebruikers zijn:
- Ingesloten infographics en widgets
- Profielpagina’s van gebruikers
- Advertenties
Als jij links van deze bronnen gebruikt, zal het je site niet schaden. Het is over het algemeen alleen niet een top idee om deze strategie te gaan gebruiken, omdat deze strategie weinig tot geen autoriteit zal krijgen.
Natuurlijke links van andere blogs of sites #
Natuurlijke links komen vaak organisch voor lezers die je website tegenkomen. Dit is inclusief een link op hun blog of website zonder dat er om wordt gevraagd. Met dit linktype vraag je aan andere webmasters of gebruikers net om je backlink te geven.
Grotendeels staan natuurlijke links niet in gesponsorde of betaalde advertenties. Daarnaast hebben ze ook geen trackingparameters. Natuurlijke links worden meestal toegevoegd aan de inhoud van een andere blogger of webmaster met de bedoeling waarde te bieden aan hun eigen lezers.
Het hebben van een natuurlijke link terug naar jouw website wordt in gezien als een goede link. Dit wordt daarnaast ook één van de veiligste technieken voor het bouwen van links genoemd.