Kwaliteitsscore is een enorm belangrijk begrip die jij moet kennen. Waarom kwaliteitsscore zo belangrijk is, ga ik jou uitleggen in dit artikel!
Wat is kwaliteitsscore? #
Kwaliteitsscore is een waarde die platformen aan advertenties hecht. Het geeft weer wat de waargenomen kwaliteit van de advertentie is vergeleken met concurrenten die adverteren in dezelfde doelgroep.
De kwaliteitsscore is een waarde tussen 1 en 10. Met het desbetreffende getal geven platformen aan hoe goed de kwaliteit van jouw advertentie is.
Scoor jij bijvoorbeeld een 9 op de kwaliteitsscore, dan gaat het desbetreffende platform er van uit dat jouw advertentie relevant is voor gebruikers.
De kwaliteitsscore bepaald ook jou CPC. Als jouw kwaliteitsscore laag is, dan zou je CPC hoog zijn.
Is je kwaliteitsscore hoog, dan zullen de CPC laag zijn.
Welke factoren bepalen de kwaliteitsscore? #
Allereerst is je advertentierelevantie belangrijk. Platformen willen graag relevante advertenties tonen, dus dan is het van belang dat je advertentie relevant is. Het is niet de bedoeling dat jij populaire zoekwoorden of interesses gebruikt om mensen te lokken naar je advertentie.
Daarnaast is het slim om te weten dat mensen pas klikken als hetgeen wat jij aanbied, een oplossing biedt.
Daarnaast bepaalt feedback van mensen die de advertentie bekijken of verbergen. Als veel mensen negatieve feedback hebben over jou advertentie, zou je kwaliteitsscore omlaag gaan. Het is daarom belangrijk dat jij een advertentie maakt, die ervoor zorgt dat mensen niet geïrriteerd raken.
Verkeerd taalgebruik en engagementbait wordt ook afgestraft door platformen. Je moet altijd zorgen dat de tekst die je gebruikt klopt, en niet dat je verkeerde beloftes maakt in je advertentie. Engagementbait wordt ook afgewezen door platformen. Facebook is er zwaar op tegen dat er gebruik wordt gemaakt van engagementbait. Het is niet de bedoeling dat jij stuurt op likes, shares of comments of iets wat daarop lijkt.