Kleurenpsychologie is een heel interessant aspect in de marketing. Je hoort er in de marketingwereld wel eens over maar niet enorm vaak. Toch heeft het wel degelijk invloed op de marketing en branding van een merk of bedrijf. Elke kleur straalt weer wat anders uit. In dit artikel neem ik je mee in informatie over kleurenpsychologie.
Wat is kleurenpsychologie? #
Kleurenpsychologie onderzoekt of en hoe sterk kleuren onze gedachten of keuzes beïnvloeden. Achter kleuren zitten bepaalde voorkeuren, associaties of zelfs historische betekenissen. Mensen hebben altijd symboliek van kleuren gebruikt om macht of gevoelens uit te drukken. Binnen marketing is kleur zeker een belangrijke factor. Het kan je helpen opvallen, want sommige kleuren vallen sneller op dan de rest. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.
Wat is het psychologische effect van kleuren? #
Rood #
Rood is een krachtige, energieke en dynamische kleur. Rood staat voor activiteit en heeft een vertrekstemming. Wanneer objecten of elementen een rode kleur hebben, lijken ze ruimtelijk dichterbij dan wanneer er andere kleuren worden gebruikt. Daarbij krijgen wij van jongs of aan als het ware mee dat rood een signaal- of waarschuwingskleur is.
Oranje #
Oranje heeft een interessante psychologische betekenis. Oranje combineert de kracht en energie van rood met vriendelijkheid en plezier van geel. Daarbij moet het tot vertrouwen en impulsaankopen moeten lijken. Daarbij zien we met oranje tinten creativiteit, optimisme en levensvreugde. Daarbij stimuleert het je eetlust.
Geel #
Geel wordt vaak geassocieerd met vreugde, geluk, optimisme en noem het maar op. Wanneer iets gelukkig is, wordt er vaak meteen gedacht aan geel. Geel kan je goed gebruiken wanneer je iemand bijvoorbeeld wilt opvrolijken, zelfvertrouwen wilt geven of juist inspiratie wilt geven. Daarbij is het wel aan te raden om geel niet te vaak te gebruiken, want het schijnt ons ook kritischer te maken en dat het angst kan veroorzaken.
Groen #
Groen wordt gezien als de kleur van balans en harmonie. Het zou ons een duidelijker gevoel moeten geven van hoed en kwaad, omdat groen een balans bevat tussen het logische maar ook het emotionele. Groen is een kleur dat je heel vaak ziet in de natuur, en dat zou het leven, rust en vrede moeten weerspiegelen.
Blauw #
Naast dat blauw wereldwijd de populairste kleur is, staat het ook bekend om vertrouwen en betrouwbaarheid. Het is betrouwbaar, verantwoord en mentaal rustgevend. Alleen door deze redenen is het wereldwijd de populairste kleur. Het is daarbij wel één van de laatste kleuren dat je kan zien, waardoor het als afstandelijk, koud of onvriendelijk kan worden ervaren.
Paars #
Paars staat voornamelijk bekend om verbeeldingskracht, spiritualiteit, exclusiviteit en luxe. Paars wordt vaak gebruikt voor cosmetische producten en luxeartikelen. Paars zou ook ruimte moeten bieden voor nieuwe ideeën, waardoor creativiteit vaak wordt geassocieerd met de kleur paars.
Roze #
Roze is een zachtere en minder intense versie van rood dat een gevoel van mededogen en liefde creëert. Roze wordt vaak gezien als een kleur voor vrouwen, wat je bijvoorbeeld terugziet in speelgoed. Dit is ook een reden waarom we het vaak associëren met vrouwelijkheid.
Bruin #
Bruin is een teken van structuur, veiligheid en bescherming. Het is daarbij ook een zeer serieuze en nuchtere kleur dat je kan gebruiken waar zwart weer iets te intens is. Het nadeel van bruin is dat het de meest veilige kleur is, en saai kan lijken. Gebruik het daarom het liefst indien nodig.
Goud #
Goed heeft meerdere betekenissen. Dit hangt af van je cultuur. Over de gehele wereld staat goud voor vertrouwen, charme, luxe en schatten. Het kan daarbij ook vriendelijkheid, overvloed en welvaart bevatten wat van nature aantrekkelijk is. Wanneer er te veel goud wordt gebruikt, kan het echter egoïstisch, trots of zelfs arrogant overkomen.
Zwart #
Zwart wordt gezien als een kleur van verfijning, ernst, controle en onafhankelijkheid. Daarbij associëren we zwart ook met luxe, elegantie en droefheid. Zwart is een goede kleur voor hoog contrast en goede leesbaarheid, doordat het in controle van andere kleuren blijft.
Wit #
Wit is volgens velen officieel geen kleur, maar het staat voor puurheid, onschuld en vrede. Wit kan ook worden gezien als een nieuw begin, denk hier bijvoorbeeld maar aan een lege bladzijde van een schrijft. Doordat wit een gelijke balans heeft van alle kleuren, kan het verschillende betekenissen illustreren. Wanneer je te veel wit gebruikt, kan dit leegte of eenzaamheid veroorzaken.