Er zijn enorm veel verschillende strategieën dat je kan gebruiken voor digital marketing. De KISS strategie is misschien wel de bekendste en makkelijkste om toe te passen. De KISS strategie staat voor Keep it Simple, Stupid. In dit artikel ga ik je veder alle informatie geven wat jij moet weten over de KISS strategie.
Wat is de KISS strategie? #
Zoals ik in de inleiding al aangaf, staat de KISS strategie voor Keep it Simple, Stupid. Naast deze betekenis, heeft het nog meer betekenissenL
- Keep it Short & Simple
- Keep it Simple & Straightforward
- Keep it Smart & Simple
- Keep it Safe & Simple
Uiteindelijk is het doel van alle afkortingen nog vrijwel hetzelfde. Het gaat erom dat je het eenvoudig houdt zodat je het beste resultaat kan behalen.
De term is afkomstig uit de programmeurs wereld. Destijds hadden programmeurs beperkte schrijfruimte waardoor ze de programmaregels klein moesten houden. Hoe langer je het maakte, hoe meer kans er was dat het tegenstrijdig ging werken.
Wanneer jij het zo kort en simpel mogelijk houdt, kunnen fouten sneller voorkomen worden.
Voorbeelden van KISS strategie #
Je kan de KISS strategie voor veel dingen toepassen, en dat wordt ook steeds meer gedaan. Maar ook doen veel mensen er nog niet zo veel aan, of hebben ze de neiging om het toch nog lang en ingewikkeld te maken.
Een grote fout dat door veel mensen wordt gemaakt door mensen die bijvoorbeeld PowerPoints maken, is dat er te veel tekst in staat. Veel mensen denken vaak nog altijd dat alles wat jij bespreekt in een PowerPoint moet gaan staan, maar dat is niet waar! Wanneer jij een PowerPoint gebruikt, moet dit een ondersteuning zijn van jouw verhaal, en niet een PowerPoint zijn waarvan jij alles opleest. Wanneer je de KISS strategie zou toepassen, zou je het kort en overzichtelijk houden. Gebruik steekwoorden, en waar nodig afbeeldingen die het verhaal kunnen versterken.
Een ander voorbeeld is het gebruik van de KISS strategie in verkoopgesprekken. Sommige verkoopgesprekken gaan alleen maar over de USP’s en is de verkoper vrijwel alleen maar aan het woord. Probeer dit altijd te voorkomen! Wanneer je als verkoper alleen maar aan het woord bent, weet je niet wat de klant wilt. Probeer daarom meer het gesprek uit handen te geven, zo houd je het simpel en weet je wat de klant wilt.