Wanneer jouw bedrijf dusdanig goed loopt, dat je het wilt opschalen en naar marketingplatforms of CRM’s kijkt, zal HubSpot een tool zijn waar je snel van zal horen. HubSpot biedt een krachtige alles-in-één oplossing voor jouw marketing, verkoop, service etc. In dit artikel ga ik je informatie geven over HubSpot.
Wat is HubSpot? #
HubSpot is een inbound marketing- en verkoopsoftware dat bedrijven helpt om bezoekers naar zich toe te trekken, leads te genereren en uiteindelijk klanten te krijgen. HunSpot is er om je gehele bedrijf beter te laten functioneren, vanaf moment één dat een potentiële klant een social media post ziet, tot aan de e-mails die je er later achteraan stuurt. Je kan HubSpot tools gebruiken om webpagina’s & landingspagina’s te laten hosten, blogs en e-mailflows te maken en voor het beheren van interactie met leads en klanten.
Wat kan je met de vijf “Hubs”? #
Je hebt binnen HubSpot vijf verschillende “Hubs”. In elke Hub zit weer wat anders waarbij ze jou en je bedrijf helpen. Ik zal voor je op een rijtje zetten wat er in elke Hub zit.
Marketing Hub #
Wanneer je tools nodig hebt om een marketingcampagne uit te voeren die niet alleen potentiële klanten aantrekt, maar deze ook bindt, kan deze Hub je hierbij helpen. Dit zit er in een Marketing Hub:
- Landingspagina’s maken om conversies te stimuleren en optimaliseren van conversiepercentages
- E-mails, gepersonaliseerde e-mails maken en verzenden
- Blogs, boeiende inhoud creëren om vertrouwen op te bouwen
- Social media marketing, berichten inplannen op verschillende platforms
- SEO
- Marketingautomatisering
- Analytics
Sales Hub #
Met het Sales Hub kan jij je leads volgen, beheren en goed communiceren. Met meer inzicht in de pijplijn kan jouw salesteam communiceren met klanten, zonder enorm veel uren te besteden aan het invoeren van gegevens. Dit zit er in een Sales Hub:
- E-mailsjablonen waarmee jij e-mails snel kan maken
- Gratis bellen, waarmee je direct de contactpersoon krijgt
- E-mailflows, waardoor het gemakkelijk is om leads op te volgen
- Vergaderplanning, hiermee kan je makkelijk een afspraak boeken met een lead
Service Hub #
De klantenservice software maakt het makkelijk om contact te maken met klanten, zodat je de relaties goed kan beheren. Dit zit er in het Service Hub:
- Feedback van klanten, je zal makkelijk feedback van klanten ontvangen waardoor je ze beter zal gaan begrijpen.
- Livechat, waarmee je ter plaatse ondersteuning krijgt om problemen van klanten op te lossen.
- Kennisbank, wat een referentiepunt is om veel voorkomende problemen op te lossen
- Rapportage en doelen, wat iedereen op het goede spoor zal houden.
CMS Hub #
De CMS Hub kan je zien als een lichtere maar gerichtere versie van de Marketing Hub. De CMS is echter om jou te helpen met het maximale uit je website te halen, waardoor er meer leads gegenereerd zullen worden. Dit zit er in een CMS Hub:
- Webeditor slapen en neerzetten, wat geen codering vereist
- SEO-tools, waardoor je beter zal gaan scoren in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google
- Webanalyse, wat voor je website verkeersstromen en conversies kan volgen
Operations Hub #
De laatste Hub die ik zal gaan behandelen voor je, en de laatste Hub die er is. De operations Hub is data centrisch en faciliteert automatisering. Dit zit er in een Operations Hub:
- Gegevensontdubbeling, wat ervoor zorgt dat je geen dubbele contacten zal hebben
- Veldtoewijzingen, wat handmatig opnieuw invoeren van contactgegevens op verschillende platformen zal vermijden
- Webhooks, wat gegevens kan delen op verschillende platforms wanneer deze worden geactiveerd
- Op maat gecodeerde workflow acties, wat een code uit zal voeren om de functionaliteit binnen of buiten HutSpot uit te breiden
Wat zijn de prijzen van HubSpot? #
Nu jij weet wat HubSpot is, vraag jij je misschien af wat de prijzen zijn van HubSpot. Een voordeel van HubSpot is de opbouw van de prijs. Doordat de prijs van het basispakket relatief laag is, kunnen veel kleinere ondernemers starten bij HubSpot. Ook voor de grotere bedrijven zijn er interessante pakketten. HubSpot hanteert per categorie verschillende prijzen:
Marketing Hub: #
- Gratis versie
- Starter, vanaf €41 per maand
- Professional, vanaf 740 per maand
- Enterprise, vanaf €2944 per maand
Sales Hub: #
- Gratis versie
- Starter, vanaf €41 per maand
- Professional, vanaf €414 per maand
- Enterprise, vanaf €1104 per maand
Service Hub: #
- Gratis versie
- Starter, vanaf €41 per maand
- Professional, vanaf €414 per maand
- Enterprise, vanaf €1104 per maand
CMS Hub: #
- Gratis versie
- Starter, vanaf €21 per maand
- Professional, vanaf €331 per maand
- Enterprise, vanaf €1104 per maand
Operations Hub: #
- Gratis versie
- Starter, vanaf €41 per maand
- Professional, vanaf €622 per maand
- Enterprise, vanaf €1840 per maand
CRM Suite (Bundel van marketing, sales, service, CMS en operations Hubs samen) #
- Gratis versie
- Starter, vanaf €41 per maand
- Professional, vanaf €1447 per maand
- Enterprise, vanaf €4600 per maand