Heatmaps gebruiken is een krachtige en effectieve manier om inzicht te krijgen in wat je klanten op je website doen. Waar klikken ze, hoe ver scrollen ze of waar zijn ze allemaal precies mee bezig? Dat zijn allemaal vragen waar je antwoord op kan krijgen wanneer je een heatmap gebruikt. Niet iedereen weet precies wat een heatmap inhoudt, maar dat is geen probleem! Voor deze mensen is dit artikel, waar je alle informatie krijgt over een heatmap.
Wat is een heatmap? #
Zoals in de inleiding al staat, krijg je door het gebruiken van een heatmap krachtig en effectief inzicht krijgen met wat klanten op je website doen. Het laat je zien hoe bezoekers omgaan met je website, en niet geheel onbelangrijk, ook hoe ze niet omgaan met je website. Deze inzichten zie je door middel van grafische gegevens. Heatmaps kunnen met de hand worden gemaakt, met behulp van gespecialiseerde heatmapping software.
Waarom heatmaps gebruiken? #
Uiteindelijk willen zo goed als alle website-eigenaren hetzelfde, namelijk tevreden gebruikers. Wanneer een gebruiker tevreden is, is de kans groter dat een klant meer koopt, zich sneller abonneert of meer inhoud consumeert. Het lastigste is echter om erachter te komen waar jouw gebruikers blij van worden.
Heatmaps meten gebruiksinteracties en zetten deze om in inzichten. Het stelt je in staat om alle gegevens te doorzien en gemakkelijk onderliggende trends te kunnen herkennen, zonder dat je echt diep de data in hoeft te duiken, of statistieken moet vergelijken. Dit zal je veel uren werk en ook frustratie schelen.
Website heatmaps kunnen je helpen bepalen of:
- Er belangrijke inhoud op de pagina is die bezoekers niet bereiken
- Gebruikers problemen hebben met het vinden of zien van CTA’s
- Gebruikers problemen ondervinden op basis van apparaattype of browser
- Gebruikers worden afgeleid door niet-klikbare elementen
Hoe werkt een heatmap? #
Hoe een heatmap wordt gemaakt, is afhankelijk van welk type heatmap er gebruikt wordt. Er zijn meerdere typen heatmaps, maar over het algemeen kunnen ze worden verdeeld in twee categorieën. Deze twee ga ik even voor je beschrijven:
Interactie heatmaps #
Interactie heatmaps meten verschillende soorten betrokkenheid en gebruiken trackingcodes om interacties tussen een website en gebruiker vast te kunnen leggen. Hierbij kan je denken aan scrollen en de bewegingen van de muis op de website.
Attentie heatmaps #
Attentie heatmaps zijn een stuk complexer en houden bij hoe de gebruikers naar website inhoud kijken, naar bijvoorbeeld oogbewegingen, of door het te voorspellen.