SEO, of Search Engine Optimization, is een verzamelnaam voor de processen die organische vindbaarheid van een webpagina in zoekmachines optimaliseert.
Door effectief gebruik te maken van SEO technieken is het mogelijk om zowel meer, als de juiste bezoekers naar je website te krijgen. In dit artikel neem ik jou mee in alles wat jij moet weten over Google SEO!
Wat is SEO? #
Zoals ik in de inleiding al benoemde, staat SEO voor Search Engine Optimization. In het Nederlands is het zoek machine optimalisatie. SEO is het proces waarbij stappen worden ondernomen om een website of stukje inhoud hoger te laten scoren in Google.
Het grote verschil tussen SEO en betaalde advertenties is dat SEO een organische ranking inhoudt. Dit houdt in dat je niet betaald om op de pagina te komen.
Makkelijk gezegd betekend SEO dus zoekmachineoptimalisatie, het nemen van een stukje inhoud en het optimaliseren ervan zodat zoekmachines zoals Google het hoger aan laten tonen wanneer iemand wat zoekt.
Hoe werkt SEO? #
SEO heeft alles te maken met zowel kwaliteit als kwantiteit. Hoe beter de website zowel aan de voor- en achterkant is, hoe meer verkeer je zal krijgen naar je website. Daardoor zal de zoekmachine de resultaten zien, waardoor je hoger in Google zal komen.
Het bouwen van SEO werkt door het combineren van verschillende elementen en factoren. Deze elementen en factoren zijn onder meer:
- Zoekwoorden analyse
- Backlink-opbouw
- Content creatie
Zoekwoordanalyse #
Woorden zijn belangrijk, en bepaalde woorden hebben de ‘macht’ om je ranking te controleren. Trefwoorden kunnen losse woorden of woordgroepen zijn die mensen vaak gebruiken om te zoeken wat ze willen vinden. Zoekwoorden moeten worden onderzocht en strategisch in je inhoud worden geplaatst. Dit is om de kwaliteit van je inhoud hoog te houden als je het meest gezocht wordt.
Zoekwoorden zijn een van de redenen waarom SEO voor je bedrijf belangrijk is. Potentiële klanten zullen bepaalde zoekwoorden of woordgroepen gebruiken om naar een product of dienst te zoeken. Als je inhoud de woorden of woordgroepen bevat die de gebruiker zoekt, vergroot dat de kans om naar boven te komen in Google.
Backlink-opbouw #
Backlinks zijn elementen op je website die terug linken naar andere websites. Dit moeten wel websites zijn die geloofwaardig zijn, en hoge kwaliteit hebben. Daarbij verbetert het bouwen van backlinks de geloofwaardigheid, omdat je bronnen citeert die relevant zijn voor je vakgebied.
Het bouwen van backlinks moet strategisch gebeuren. Dit omdat je inhoud niet verloren gaat in een zee van andere bronnen. Plagiaat is iets wat Google zwaar afkeurt.
Content creatie #
Content is hetgeen wat erg belangrijk is. Met jouw inhoud kan jij goed communiceren naar je doelgroep. Dit is waar je zoekwoorden je helpen met allemaal factoren zoals vertrouwen en betrokkenheid opbouwen.
Inhoud is alles wat je publiek ziet of hoort, denk hierbij aan:
- Video’s
- Social media berichten
- Blogs
- Webpagina teksten
Je inhoud zorgt ervoor dat je rechtstreeks in contact komt mrt je doelgroep wat de SEO stimuleert. Je kan je inhoud verbeteren door bepaalde dingen aan te passen, als dit voor jou het geval is. Dit zijn een paar voorbeelden waar jij rekening mee moet houden:
- Begrijp de intentie van de gebruiker. Jij moet weten wat de gebruiker wilt bereiken als ze op je website komen.
- Verdeel de tekst. Veel online gebruikers hebben een hele korte spanningsboog. Mensen raken snel de concentratie kwijt als ze iets lezen. Hierdoor werkt het niet om enorme lappen tekst te gebruiken. Probeer je pagina op te splitsen met veel alinea’s, headers en afbeeldingen.
- Zorg dat het bruikbaar is. Niets is voor een gebruiker meer vervelend dat als diegene naar iets opzoek is, maak het niet weet te vinden. Je inhoud moet grondig zijn, maar ook de vraag van de bezoeker beantwoorden.
Waar is SEO goed voor? #
Bouw vertrouwen op bij klanten #
Organisch het vertrouwen opbouwen is hoe SEO je bedrijft helpt. Gebruikerservaring is hierbij erg belangrijk. Gebruikerservaring is hoe je publiek omgaat met de website. Als klanten een positieve ervaring met jouw bedrijf heeft, zal je meer webklikken, meer verkeer en uiteindelijk een hogere SEO.
Als jij levert wat de bezoekers zoeken, zal je een betrouwde bron zijn waarop zij kunnen rekenen. Bezoekers weten wat ze zoeken als ze een zoekopdracht uitvoeren. Als jij dan niet aan de gebruiksnormen voldoet, zal de SEO minder worden.
Als jij met je website biedt wat bezoekers zoeken, dan zal je vertrouwen opbouwen. Dit kan door middel van informatie, antwoorden op vragen of producten en diensten zijn. Hoe meer vertrouwen, hoe beter de SEO.
Zichtbaarheid trekt klanten aan #
Door op een organische manier zichtbaarheid aan te trekken, wordt je website weergegeven op basis van wat je klanten hebben opgezocht.
Klanten kunnen je op verschillende manieren zoeken. Zoeken op behoeften is vaak de voornaamste reden, en dat is waar zoekwoorden een rol gaan spelen. Als jij de oplossing bied voor de behoefte van de klant, zal je betrokkenheid krijgen.
Alleen hoe krijg je die betrokkenheid als mensen zich niet van jou bewust zijn? Hierbij komt het belang van SEO kijken. Als je SEO goed is, zullen mensen zich van jou bewust zijn omdat je hoog in Google staat.
SEO is de manier om zichtbaar te worden. Dit kan, afhankelijk van je doel, ook je koopcyclus beïnvloeden. Het is cruciaal om te weten waar je doelgroep naar opzoek is. Hierbij is een SEO-onderzoek van groot belang. Dit is nodig om je doelgroep hun behoeften toe te kennen.
Moet ik SEO gebruiken? #
Het antwoord is eigenlijk heel simpel, ja! SEO is een bewuste en gegevens gestuurde aanpak om de kwaliteit van jouw digitale marketing en zichtbaarheid enorm te vergroten. De voordelen van SEO zijn enorm, en dat zal je bedrijf enorm kunnen helpen. Dit maakt het de moeite zeker waard om met SEO te gaan beginnen.
Zoals de techniek ook steeds verandert en verbetert, is dat met SEO niet anders. SEO zorgt voor enorm mooie dingen. Denk daarbij aan je merk promoten, verkeer, contact met klanten en het houdt meteen verband met gebruikerservaring. Kortom, SEO is een belangrijk onderdeel van de succesvolle digitale marketing van jouw bedrijf.