Als jij een website eigenaar of bedrijfseigenaar bent die jouw site probeert te optimaliseren, heb jij vast wel eens gehoord van Google Search Console. Als jij er niet goed bekend mee bent, of zelfs helemaal niet dan besef jij misschien niet hoe belangrijk het is. Google Search Console is een gratis tool van Google om webmasters te helpen de status van de website in de index te controleren. In dit artikel geef ik jou veder alle nodige informatie over Google Search Console.
Wat is Google Search Console? #
Google Search Console is dus een gratis tool waarmee gebruikers het verkeer op hun site kunnen meten, de prestaties van de zoekwoorden kunnen bekijken en problemen kunnen oplossen. Het geeft inzicht in hoe een website het doet in de organische zoekresultaten.
Je kan Google Search Console niet gebruiken om rechtstreeks wijzigingen aan uw site aan te brengen. Daarentegen kan je wel gebruik maken om pagina’s in te dienen bij Google-index, om te controleren of de URL’s van je site in orde zijn.
Waar wordt Google Search Console voor gebruikt? #
Zojuist heb ik uitgelegd wat Google Search Console is, maar nog niet echt waarvoor het gebruikt.
Google Search Console is een behoorlijk krachtig platform dat veel verschillende tools aanbiedt voor verschillende doelstellingen. Een paar ga ik behandelen:
Google Search Console voor verkeer #
Veel bedrijven vinden het prestatierapport de waardevolste bron in Google Search Console. Maar wat houdt dat prestatierapport in? Het prestatierapport toont statistieken over het organische verkeer dat naar jouw website komt. Het geeft details over verschillende factoren:
- Clicks: Deze statistieken geeft het aantal clicks van Google Search weer. In tegenstelling tot Google Analytics, vertegenwoordigen deze klikken niet noodzakelijk de gebruikerssessie of zelfs de paginaweergaven.
- Vertoningen: Dit wordt gedefinieerd als het aantal links naar jouw site dat een gebruiker heeft gezien in de zoekresultaten van Google. Je resultaten worden niet als vertoningen gezien aks ze worden weergegeven worden op de volgende pagina waarop de zoeker niet heeft geklikt.
- CTR: Dit staat voor klikfrequentie. Dit is een maatstaf voor het aantal klikken dat de site heeft ontvangen, gedeeld door het aantal vertoningen.
Google Search Console voor technische sitestatus #
Naast de statistische gegevens die jou kunne helpen bij je marketingstrategie, is Search Console ook ontworpen om te zorgen dat je aanwezigheid van je site in Google ongeschonden blijft en dat jij geen foutmeldingen krijgt dat de zoekresultaten zullen verminderen.
URL inspectietool #
Je kan de status en de functie van URL’s op je site controleren. Dit kan door middel van de URL-inspectietool in Search Console.
Met de URL-inspectietool kan je er specifiek voor zorgen dat je pagina in Google-index staat. Hiermee kunnen ze ook indexering aanvragen, mocht de pagina niet in Google-index staan.