Als jij wilt gaan adverteren op Google kan je kiezen tussen twee manieren om te adverteren. Je kan adverteren op Search ads en Display ads. In dit artikel geef ik je alle informatie die jij moet weten over Google Display Netwerk.
Wat is Google Display Netwerk? #
Google Display Netwerk is een verzameling van websites waarop betaalde advertenties worden weergegeven. Via Google Display Netwerk kan je als adverteerder ongeveer 90 procent van alle Nederlandse internet gebruikers bereiken.
Door gerichte advertenties te maken voor bepaalde doelgroepen, bepaal jij wie de advertentie te zien krijgen en wie niet. Zowel kleine als hele grote websites zijn aangesloten bij Google Display Netwerk. Denk hierbij aan Youtube.
Zoekadvertenties vs displayadvertenties #
Terwijl zoekadvertenties worden weergegeven aan potentiële klanten op het moment dat Google gaat zoeken naar wat jij aanbiedt, worden de display advertenties weergegeven terwijl mensen sites in het Google Display Netwerk bezoeken.
Wanneer jij en display advertentie uitvoert, bereik je mogelijk niet degene die actief opzoek zijn naar hetgeen wat jij aanbied.
Voordelen van Google Display Netwerk #
- Snel en groot bereik
- Uitgebreide targeting mogelijkheden
- Gebruik van beelden ipv alleen maar een advertentie met tekst
- Advertenties op websites tonen waar jouw doelgroep zich bevind
Wat zijn de mogelijkheden met Google Display Netwerk? #
Google Display Netwerk is erg uitgebreid, en daarom is het heel belangrijk om goed te weten op welke doelgroep jij je wilt gaan richten. Google heeft veel verschillende mogelijkheden om mensen te targetten:
- Zoekwoorden targeting werkt hetzelfde als een zoekcampagne en is gebaseerd op zoekwoorden.
- Met domein targeting selecteer je domeinnamen waar je graag dat mensen je advertenties zien.
- Met interesse targeting richt jij je op individuele interesses van mensen, die zijn gedefinieerd door Google zelf.
- Met publiek targeting richt jij je op een bepaalde doelgroep. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat je mensen wilt targeten die al eens op je website hebben gezeten.
- Door voor onderwerp targeting te kiezen kan jij een groep websites selecteren die over een bepaald onderwerp gaan.
- Tot slot kan je kiezen voor demografische targeting. Met demografische targeting kan jij je advertentie richten op mensen van een bepaalde leeftijd of bijvoorbeeld geslacht.