Wanneer jij gaat adverteren op Google is Google Analytics van groot belang. Lang niet iedereen kent dit, of weet het belang er niet van. In dit artikel geef ik jou daarom alle informatie dat jij moet weten over Google Analytics.
Wat is Google Analytics? #
Google Analytics is een gratis tool dat webanalyseservice biedt voor SEO en marketing doelen. Google Analytics is onderdeel van Google Marketing Platform en is gratis voor iedereen dat een Google account heeft.
Met Google Analytics kan jij precies de prestaties van jouw website bijhouden, en daarbij bezoekersinzichten verzamelen. Dit kan jou bijvoorbeeld helpen met het bepalen van de belangrijkste bronnen van gebruikersverkeer, meten van succes van campagnes en het volgen van behaalde doelen en nog veel meer. Voor het volgen van behaalde doelen moet je denken aan aankopen, en de add to cards.
Hoe werkt Google Analytics? #
Wanneer jij Google Analytics opent, kom je op de homepagina terecht. Wanneer je op de hoofdpagina bent, zie je dat er veel grafieken en statistieken staan. Deze grafieken en statistieken geven jou als het ware een samenvatting van de statistieken.
Zo kan je bijvoorbeeld in één oogopslag zien hoeveel bezoekers je de afgelopen week had, de aantal sessies en de gemiddelde sessieduur. Daarnaast zijn er nog veel meer statistieken die je kan inzien.
Wat zijn nou belangrijke statistieken? #
Zoals ik net al benoemde kan je met Google Analytics heel veel verschillende statistieken inzien, tot namelijk wel 200 verschillende statistieken. Lang niet elke statistiek is even belangrijk. Elke statistiek is daarentegen wel belangrijker voor het ene bedrijf als voor het andere bedrijf. Hieronder staan een paar statistieken die over het algemeen heel belangrijk zijn:
- De statistiek gebruikers geeft aan of het een unieke of nieuwe bezoeker van je website is.
- Dit percentage bezoekers geeft aan hoeveel mensen maar één pagina op je website hebben gezien. Deze mensen hebben één verzoek geactiveerd van de server van Google Analytics.
- Pagina’s per sessie. Deze statistiek geeft aan hoeveel pagina’s een bezoeker gemiddeld per bezoek aan je website heeft bekeken. Als iemand jouw website bezoekt, wordt dat ook een sessie genoemd.
- Gemiddelde sessieduur. Dit geeft aan hoelang een bezoeker gemiddeld je website heeft bezocht. Dit gaat vaak samen met pagina’s per sessie. Als iemand veel pagina’s bezoekt op je website, geeft dat aan dat de bezoeker je website wel interessant vind, en dat de bezoeker ook langer op je website is. En als een bezoeker lang op een pagina zit, dan bekijkt diegene vaak wel meerdere pagina’s.
Doelgroep in Google Analytics #
Binnen Google Analytics is er een interessant onderdeel, namelijk doelgroep. Met deze interessante statistiek kan jij de doelgroep beter leren kennen.
Wanneer jij binnen ‘doelgroep’ op ‘overzicht’ klikt, zak jij een overzicht zien van je doelgroep. Zo zie je bijvoorbeeld hoeveel bezoeken er in een bepaalde periode zijn geweest. Deze periode kan je zelf selecteren. Daarnaast kan je nog meer statistieken en gegevens zien onder de grafiek. Een aantal daarvan had ik dit artikel al benoemd, maar deze nog niet:
- Nieuwe gebruikers. Zoals het eigenlijk al zegt, geeft dit de nieuwe gebruikers aan die ten minste één sessie hebben gestart.
- Met deze statistiek kan jij het totaal aantal periodes zien waarin een gebruiker actief is op de website.
- Aantal sessies per gebruiker. Deze statistiek is veder niet heel moeilijk om te begrijpen. Zoals de naam al zegt, geeft dit de gemiddelde aantal sessies aan wat een gebruiker doet.
- Met ‘paginaweergaven’ kan jij zien hoe vaak de landingspagina’s zijn bekeken. Hierbij is wel belangrijk om te zeggen dat herhaalde weergaven ook meetellen.
Je hebt binnen doelgroep rapport ook een paar interessante onderdelen. Deze zal ik ook voor jou op een rijtje zetten:
Demografie #
Dit is alleen beschikbaar wanneer jij ‘Demografische functies’ hebt ingeschakeld. Dit schakel je als volgt in: Beheerder -> Property -> Property-instellingen -> Rapporten over demografische interessecategorieën inschakelen. Wanneer jij dit hebt ingesteld heb jij inzicht in de leeftijd en het geslacht van de doelgroep.
Interesses #
Onder ‘Interesses’ kan jij inzien waarin je bezoekers geïnteresseerd zijn. Dit kan je met veel dingen helpen. Zo heb jij een duidelijk inzicht waarop jij eventueel kan gaan adverteren. De categorieën komen daarbij ook overheen met de doelgroepen die in Google Ads worden gehanteerd.
Geo #
Bij ‘Geo’ kan je twee onderdelen inzien, ‘Taal’ en ‘Locatie’. Met ‘Taal’ kan jij inzien wat de gebruikers als taal hebben ingesteld op de browsers. Als jij een Nederlandse site hebt, en je ziet dat veel gebruikers buiten Nederland komen, kan je er over nadenken om je site in meerdere talen in te stellen.
Met ‘Locaties’ wordt er vertelt waar de bezoeker op het moment zich bevond toen diegene je site bekeek.
Gedrag #
Bij ‘Gedrag’ kan je veel verschillende dingen zien. Zo kan je zien hoe vaak je website wordt bekeken na het eerste bezoek en hoe erg betrokken de gebruikers zijn op jouw website. Dit is handig om te weten voor een eventuele remarketing campagne. Dit is slim om te doen als je ziet dat veel mensen terug komen naar je website, maar dat ze niet de gewenste uitvoering doen.
Mobiel #
Met ‘Mobiel’ kan jij inzien hoe vaak je website wordt bezocht vanaf een bepaald apparaat. Zo kan je goed nagaan of je website wel goed genoeg is voor het desbetreffende apparaat. Wanneer jij ziet dat veel gebruikers via een telefoon naar je website gaan, is het goed om na te gaan of je website wel mobielvriendelijk is.