Google is één van de grootste online platformen. Het word dagelijks onwijs veel gebruikt, en vrijwel iedereen kent het. In slechts een paar minuten leestijd, leer jij in dit artikel hoe jij optimaal kan profiteren van Google ads.
Wat is Google ads? #
Google ads is het advertentieprogramma van Google.
Door gebruik te maken van Google ads, adverteer je op zoektermen. Dit houdt in dat je advertentie alleen wordt getoond aan mensen die vallen onder het desbetreffende zoekwoord.
Bij het adverteren op Google heb je keuze voor twee verschillende campagnes. Je hebt de keuze tussen Google Zoeknetwerk of het Google Display Netwerk.
Als een persoon op jouw advertentie klikt, dan levert dat een bezoeker op.
Wat is het uiteindelijke doel van een Google Ads campagne? #
Via Google ads geeft Google jou de mogelijkheid om via hen te gaan adverteren. De campagnes moet je wel zelf invulling geven en opzetten. Dit kan je ook uitbesteden. Google biedt alleen een advertentieplaats aan.
Met een goede campagne probeer jij het maximale te bereiken bij je doelgroep.
Dit betekent alleen niet dat als jij een campagne plaatst, dat dit gegarandeerd succes gaat hebben. Jij moet zelf zorgen dat jij je klanten leid op je website. Dit kan bijvoorbeeld een aankoop zijn, of een lead of het invullen van een enquête.
De mogelijkheden met Google Ads. #
Zoals ik al aangaf, kan je op verschillende manieren adverteren. Dit kan zijn door middel van een beeldadvertentie of en tekstadvertentie.
- Beeldadvertenties: De beeldadvertenties worden meestal op het Google Display Netwerk geplaatst. Dit is een goede manier om jouw bericht en verhaal over te laten brengen aan mensen. Simpel voorbeeld, dit kan door een video te plaatsen met duidelijk geluid en een uitleg over het product of de dienst. Denk hierbij aan reclame voor een game in een app.
- Tekstadvertenties: Als jij gaat adverteren in Google Zoeknetwerk dan is dit meestal door middel van een tekstadvertentie. Je zou ook gebruik kunnen maken van een tekstadvertentie in Google Display Netwerk, alleen vaak zien we dat dat minder effectief is. Tekstadvertenties worden weergeven boven de zoekresultaten. Deze advertenties komen als eerste naar boven als mensen een zoekwoord in typen.
Hoe worden de advertentieplaatsen weergeven? #
Met een Google Ads campagne concurreer jij met andere adverteerders. Het is daarvoor belangrijk om te weten hoe Google bepaald wie bovenaan komt te staan. Daarvoor tellen twee factoren het zwaarste.
De concurrentie #
Hoe meer mensen een advertentie laten draaien op een bepaald zoekwoord, hoe meer concurrentie er is. Dan is het natuurlijk logisch dat de kans kleiner is dat jouw advertentie wordt getoond. Jij kan concurrenten op twee manieren voor blijven.
- Specifieke zoekwoorden gebruiken. Door specifieke zoekwoorden te gebruiken, zal je minder concurrentie hebben. Veel mensen zullen gebruik maken van algemene zoekwoorden, en daar zal veel concurrentie op zijn.
Een zoekwoord zoals restaurant Zwolle is minder specifiek dan Grieks restaurant Zwolle. Hierbij is het wel belangrijk dat je de zoekwoorden goed gebruikt. Hierbij kan je Google Search Console gebruiken.
- De CPC. Jij betaalt Google doormiddel van de welbekende Cost per Click methode. Je zult alleen betalen als er daadwerkelijk iemand op de advertentie klikt., en op de website terecht komt. Deze CPC geef je zelf in. Denk er alleen wel aan dat als er veel concurrentie is, dat de CPC ook hoger zal zijn.
De programma’s die hierboven al benoemd zijn, zullen jou ook al een CPC geven als je een zoekwoord intypt. Hoe betere zoekterm je hebt, hoe lager de CPC.
De kwaliteitsscore #
Voor Google is je kwaliteitsscore enorm belangrijk. Je kwaliteitsscore komt voornamelijk voort uit het succes van de campagnes die je al gedraaid hebt. Als jouw advertenties voorheem veel kliks heeft opgeleverd, zal jij voorrang krijgen van Google.
Google leest dan dat jouw advertenties relevant zijn, iets wat voor Google ook belangrijk is. Daarnaast heeft de relevantie van het zoekwoord, en de SEO score invloed op jouw kwaliteitsscore.
De kwaliteitsscore is op schaal 1 tot en met 10. Daarbij is 1 het laagste, en 10 het hoogste wat je kan halen.
De voordelen van Google ads. #
Adverteren via Google heeft een paar grote voordelen. Hieronder zullen er een paar volgen.
- Google is een platform wat iedereen kent. Vrijwel iedereen maakt dagelijks wel een keer gebruik van Google. Dat maakt het een enorm interessant platform om op te gaan adverteren.
- Op google adverteren is ook goedkoop. Als jij je betaalmethode goed instelt, zal je zien dat Google ads goedkoper is dan offline adverteren. Dit is vooral het geval als je kwaliteitsscore hoog is.
Daarnaast bepaal jij ook je eigen dagelijkse budget. Dit kan €10 per dag zijn, maar ook meer dan €500 per dag. Dat bepaal je helemaal zelf
- Google is erg meetbaar en dynamisch. Je krijgt door op Google te adverteren allerlei handige tools die je kan gebruiken. Hiermee weet je vanaf het eerste moment of je advertentie goed aanslaat of niet.
Als je iets ziet wat veranderd moet worden, dan kan je dit meteen analyseren en daarvan leren. Zo kan jij je campagnes blijven optimaliseren.
- Adverteren op Google is ook erg doelgericht. Je bent met Google in staat om zoektermen te gebruiken die perfect aansluiten op je doelgroep. Dit betekend dat je meer bezoekers naar je website kan trekken, waardoor je conversieratio omhoog zal gaan.