Bezoekers stromen elke dag door uw website, maar op de een of ander manier leidt al dat verkeer maar tot een handje conversies, verkopen of aanmeldingen. Met funnel analyse kan je zien waar gebruikers uw website verlaten, zodat je deze kan optimaliseren en meer conversies kunt genereren.
Wat is funnel tracking? #
Door middel van funnel tracking kan jij visualiseren of de pagina’s van je website de gebruiker efficiënt naar de doelpagina leiden. Een tracking systeem op de website meet de customer journey.
Heb jij een webshop? Dan is de doelpagina natuurlijk de betaalpagina. Je wilt uiteindelijk dat mensen gaan betalen. De homepagina heeft vrijwel altijd de meeste bezoekers, omdat dat vaak de eerste pagina is die ze tegen komen.
De pagina’s die daaronder vallen hebben vaak minder bezoekers, omdat de meeste mensen de website zullen verlaten voordat het doel is bereikt.
Conversie optimaliseren en herhalen wat werkt #
Funnel analyses geeft je inzichten over welke gebruikers specifieke dingen in uw product wel of niet doen en wat daar de reden van is. Om je conversieratio’s te verbeteren, zal je wel moeten handelen naar wat je ziet.
Vervolgens kan je verschillende stappen in uw trechter een andere gebruikersinterface testen om te zien hoe deze de conversieratio verbeteren. Je kan er ook voor kiezen om gerichte berichten te gebruiken om afgehaakte gebruikers nieuw leven in te blazen.
Het belang van funnel analyse #
Dat je een funnel analyse kan gebruiken om je conversiepercentages te verbeteren is vrij duidelijk. Maar het gaat nog veel veder dan dat.
Door de funnel analyse ben je in staat te begrijpen hoe je conversieratio varieert per gebruikerskenmerk of gebruikersgedrag. Hiermee kan je achterhalen welke gebeurtenis meer kans heeft op te converteren, wat de oorzaak is dat de bezoeker afhaakt en wat de afhakende bezoekers in plaats daarvan doen.
Je kan ook marketing- en productteams samenvoegen. Vaak zijn marketingteams gericht op het omzetten van prospect in klanten, terwijl productteams gericht zijn op het behouden van de klanten. Funnel analyse biedt de teams de mogelijkheid om gegevens en inzichten te zien. Als prospects positief reageren op een bepaald aspect van de marketingtrechter, kunnen ze blijven hangen als ze diezelfde waarde in de productfunnel vinden.