Wanneer jij een e-commerce bedrijf hebt, is fulfillment een van de belangrijkste aspecten voor je werk. Fulfillment is een uitgebreide service dat is gebaseerd op het verzamelen van bestellingen, de bestellingen verpakken en weer verzenden. Het behoort tot één van de snelst groeiende takken binnen de logistieke sector. In dit artikel ga ik jou uitleggen wat fulfillment is.
Wat is fulfillment? #
Fulfillment is het verwerken van orders via een specifiek model dat vooral gebruikt wordt bij e-commerce bedrijven. Het zijn alle stappen dat een bedrijf neemt tussen het ontvangen van een nieuwe bestelling, en dat de klant het product daadwerkelijk in handen heeft. Het gaat hier om de opslag, picken, verpakken, verzenden en het verzenden van een geautomatiseerde e-mail naar de klant.
Het order fulfillment #
Het order fulfillment bevat een aantal cruciale aspecten. Ik zal alle stappen van de orderafhandeling voor jou op een rijtje zetten:
Inventaris ontvangen #
Een e-commerce bedrijf heeft twee mogelijkheden om met voorraad om te gaan. Je kan het uitbesteden aan een e-commerce order fulfillment, of je kiest ervoor om de voorraad zelf in handen te nemen en op te slaan. In het geval van de tweede optie kiest het bedrijf ervoor om zelf verantwoordelijk te zijn voor het inventariseren, het onderzoeken van de inventaris, etikettering en het beheren van het voorraadsysteem.
Wanneer je ervoor kiest om deze dingen uit te besteden, dan worden deze taken allemaal afgehandeld door de partner of leverancier.
Voorraad opslaan #
Wanneer jij ervoor kiest om de inventaris zelf op te gaan slaan, zullen er nog een paar taken bij komen kijken. Denk hierbij aan het opbergen van de inventaris, en goed bijhouden hoe het met de voorraad zit. Dus goed in de gaten houden welke producten binnen zijn gekomen, en welke items er verkocht worden.
Bestelling verwerken #
Wanneer jij je order fulfillment uit handen geeft, hoef jij je hier niet druk over te maken. Je hoeft je dan niet bezig te houden met de details van de orderverwerking.
Wanneer jij de order fulfillment zelf in handen neemt, is dit het punt dat jij het product uit de schappen haalt. Deze wordt vervolgens naar het pakstation getransporteerd, eventuele schade wordt bekeken, in verzenddozen gedaan en dan wordt het pakket naar het verzendstation gebracht.
De verzending van de bestelling #
De beste verzendmethode wordt bepaald door een paar factoren. Denk aan het gewicht, de maat en of er nog specifieke eisen. Vaak wordt een externe vervoerder hiervoor ingeschakeld, zodat je zelf niet rond hoeft te rijden. Denk bijvoorbeeld aan DHL of PostNL.
Retouren afhandelen #
Wanneer jij een webshop hebt, ga je gegarandeerd met retouren te maken krijgen. Je producten kunnen gewoon niet altijd aan de verwachtingen van de klant voldoen. Daarom heb je een goed retourbeleid hebben. Zo zorg jij ervoor dat producten sneller en beter ontvangen, vervangen en terugbetaald kunnen worden. Dit retourbeleid moet voor zowel je personeel als voor je klant goed duidelijk zijn.
Wanneer jij dit uitbesteden kan dat veel chaos en fouten voorkomen binnen jouw personeel.