E-mail marketing is iets wat steeds populairder wordt. E-mail Sequence is een enorm handige oplossing om in te voeren wanneer je niet de tijd en het geld hebt om je geld in advertenties of sponsering te stoppen. In dit artikel geef ik je alle informatie over e-mail Sequence wat jij moet weten.
Wat is e-mail sequence? #
E-mail Sequence is in het Nederlands een e-mailreeks. Een e-mail Sequence is een reeks e-mails dat automatisch naar een prospect, gebruikers of klant wordt gestuurd. Dit gaat door middel van een automatiseringssoftware op basis van bepaalde criteria wat vooraf is bepaald. Denk hierbij aan vertraging of een actie waaraan is voldaan.
Simpel gezegd zijn het e-mails dat jij van te voren opbouwt en deze instelt met automatisering van e-mailmarketing. Hiermee kan jij je prospects op hele grote schaal opvolgen. Het voordeel hiervan is dat je niet elke keer op de knop ‘verzenden’ hoeft te drukken, maar het automatisch gaat.
Wat voor soorten e-mail Sequence zijn er? #
Je hebt verschillende soorten e-mail Sequences, en ik ga er drie voor je behandelen.
Verzorgde e-mail Sequence #
Met een verzorgde e-mail Sequence introduceert de prospect zich bij jouw bedrijf. Deze mensen hebben zich bijvoorbeeld aangemeld voor een nieuwsbrief of om aanbiedingen te ontvangen, maar willen nog geen aankoop doen.
Een verzorgde e-mail Sequence is ontworpen voor meerdere redenen. Denk aan waarde creëren voor de prospect, sociaal bewijs te leveren en bezwaren te behandelen.
Betrokkenheid e-mail Sequence #
Dit type e-mail Sequence moet ervoor zorgen om mensen te betrekken bij jouw inhoud en te zorgen dat ze interesse krijgen. Hiermee kan het je helpen om er achter te komen welke betrokken abonnees de e-mails openen, erop klikken en actie ondernemen. Zo krijg jij voor jezelf helder wie je moet inschrijven voor een specifieke Sequence die zijn afgestemd op wat ze willen.
E-mail Sequence conversie #
De e-mail Sequence voor conversie wordt gebruikt wanneer jij iets van je prospect vraagt. Denk hierbij aan het plannen van een demo of gesprek. Dit is eigenlijk een hele kopie rond een call-to-action en dat je een volgorde gebruikt om de ontvanger actie te laten ondernemen.
Moet een e-mail Sequence een bepaalde lengte hebben? #
Het simpele antwoord daarop is nee. De lengte en duur van de Sequence is afhankelijk van een aantal factoren, zoals de persona van de koper en wat je wilt bereiken met de Sequence.
Wanneer jij een e-mail Sequence aan het maken bent om iemand actie wilt laten ondernemen, zal je bijvoorbeeld deze dingen moeten doen:
- Zorg dat je op hun pad komt en dat ze iets willen kopen
- Goed om kunnen gaan met bezwaren die mensen zullen hebben
- Zorg dat jij je geloofwaardigheid laat zien
In een enkele e-mail wil je niet teveel willen doen. Elke mail die je wilt versturen moet een eigen rol hebben naar je prospect toe. Het aantal mails en de duur hiervan hangt ook weer van bepaalde factoren af, bijvoorbeeld hoe lang is de prospect al opzoek, waar bevinden ze zich in de koopcyclus en welke acties hebben ze ondernomen? Wanneer jij dit weet, kan jij kijken hoe lang de e-mail sequence moet zijn.
Hoe kan jij je e-mail Sequence opbouwen? #
Met een alles in één CRM kan jij gepersonaliseerde a-mails sturen naar je gebruikers dat ze betrokken houdt.
Dit is hoe je het aan kan pakken:
- Ontwerp je campagne opnieuw
- Kies uit bestaande sjablonen
- Kies en ontwerp een goede gepersonaliseerde hoofdtekst en onderwerp regels
- Target je segmenten
- Plan de campagnes in, in de juiste tijdzone