De perfecte manier om merken aan mensen te laten linken, is door gebruik te maken van e-mail marketing. Dit is het perfecte platform om je leads te stimuleren om je dienst of product te leveren aan hen. In dit artikel neem ik je mee in wat e-mail flow is.
Wat is e-mailflow? #
Een e-mailflow is reeks waarin vastgelegd wordt welke e-mails naar wie gestuurd worden en wanneer deze gestuurd worden. Dit begint wanneer iemand een bepaalde actie doet. Een voorbeeld van zo’n actie kan zijn wanneer iemand de winkelwagen verlaat of zich registreert.
Afhankelijk van de e-mailsoftware waarmee je werkt kunnen voor de e-mailflows andere benamingen gebruikt worden.
Waarom is een e-mailflow cruciaal? #
Waarom een e-mailflow cruciaal is, heeft een aantal redenen. Ik zal een paar redenen voor je op een rijtje zetten.
Het bespaart tijd #
Het gebruik maken van een e-mailflow bespaart je heel veel tijd. Je hoeft niet meer duizenden e-mails handmatig te gaan verzenden. Hier zorgt een automatiseringsplatform voor. Zodra een gebruiker een actie uitvoert wat een trigger activeert, zal het automatiseringsplatform een bijbehorende e-mail sturen. Als jij dit zelf moest doen, en handmatig op verzenden moet klikken, was je een hele lange tijd bezig.
Het helpt mee om leads in de funnel te verplaatsen #
Als jij veel verkeer naar je website hebt, dan betekent het niet dat het je inkomsten verhoogt. Je kan je leads ergens in de funnel kwijtraken. Een e-mailflow helpt om deze mensen door de trechter te krijgen, een soepele onboarding en niet geheel onbelangrijk, aankopen.
Het zorgt voor persoonlijke benadering #
Je kan e-mailflows maken om relevante e-mails te verzenden op basis van de positie van een lead in de verkooptrechter. Makkelijk gezegd, e-mailflow beantwoord de vraag ‘hoe kan ik relevante en persoonlijke inhoud creëren om langdurige relaties met het leads op te bouwen’
Welke typen e-mailflows zijn er? #
Je hebt enorm veel verschillende soorten e-mailflows. Ik zal de belangrijkste voor je op een rijtje zetten.
Welcome flow #
De beste manier om je bedrijf aan een potentiële klant voor te stellen, is door middel van welkom mails. Wanneer alle nieuwe mensen die zich aanmelden voor je e-maillijst, moeten de welcome flows wel doorlopen.
Binnen e-mailmarketing is de welcome flow één van de belangrijkste flows die je moet hebben. Deze flows zorgen ervoor dat een persoon die net zijn of haar mail heeft opgegeven, meteen een mail krijgt. Dit kan een makkelijke en informele begroeting zijn om een klant kennis te laten maken met je bedrijf. Wat je ook veel ziet is dat bedrijven kleine welkom kortingen geven. Zo bouw je al meteen een beetje een band op met de klant.
Checkout abandoned flow #
Niet iedereen zal gaan afrekenen wanneer er een bestelling wordt gedaan. In dat geval kan jij ze ook terughalen met een e-mailflow. Hiervoor is de flow, checkout abandoned flow. Voor veel e-commerce bedrijven genereert deze flow veel inkomen.
Elke e-mail in de flow kan zich richten op verschillende conversie items. Daarbij kan je er ook meerdere vermelden in één mail. Ik zal er een paar voor je benoemen:
- USP’s
- Kortingscode’s
- Punten om vertrouwen op te bouwen
Post purchase flow #
Veel (beginnende) mensen maken de fout wanneer er een aankoop is gedaan, dat ze dan niets meer doen. Wanneer een aankoop is geweest, begint de relatie met de klant pas. Post purchase e-mails zijn e-mailcampagnes of -flows die worden verzonden nadat een klant een aankoop bij jou heeft gedaan.
Het doel van een post purchase flow is dat je mensen later weer terug naar je website probeert te krijgen. Wanneer iemand een aankoop op jouw website doet, betekent het dat mensen al een keer geïnteresseerd zijn geweest in jouw product of producten. Dit kan een weg bieden voor een eventuele tweede aankoop.