Wil jij adverteren maar weet jij nog niet alle begrippen? Geen probleem! In dit artikel ga ik een bekend begrip behandelen die jij moet weten voor het adverteren. Ik geef jou alle informatie die jij moet weten over Cost per Click.
Wat is Cost per Click? #
Cost per Click wordt vaak gebruikt met de afkorting CPC. Het betekend letterlijk de kosten die een adverteerder betaalt als er geklikt wordt op een advertentie. Dit is anders in vergelijking met CPM waar je per 1000 weergave moet betalen.
Stel jouw advertentie word 1000 keer weergegeven bij verschillende mensen, en er klikken 20 mensen op jou advertentie, dan zullen alleen de kosten van de 20 clicks worden berekend.
Waar hangt de Cost per Click van af? #
De CPC hangt af van verschillende dingen. Bij Google is het zo, hoe meer concurrenten bieden op bepaalde zoekwoorden, hoe hoger de CPC is. Hoe hoger de positie in Google, hoe hoger de CPC. Hoe hoger de kwaliteitsscore, des te lager is de CPC. Als jij een relevante advertentie en aansluitende landingspagina’s hebt met een hoge kwaliteit score zal Google dat belonen.
Bij Facebook laat CPC zien hoeveel een klik op je link gemiddeld kost. Ook bij Facebook is het geval dat je advertentie relevant moet zijn. Daarnaast is het belangrijk om je te richten op een goede doelgroep. Als jij je richt op de verkeerde doelgroep zullen de CPC hoger dan gemiddeld zijn.
Gemiddelde Cost per Click #
De Cost per Click hangt af van op welk platform je adverteert en wat voor doelgroep je hebt.
Voor Google is de gemiddelde CPC tussen de één en twee euro. Als je adverteert op Google display bedraagt de gemiddelde CPC minder dan één euro. Wanneer jij op Google Search Netwerk adverteert zullen de kosten gemiddeld tussen de één en twee euro liggen. Zit je daar onder, heb je een goede CPC.
Voor Facebook is de gemiddelde CPC is vaak een stuk lager dan advertenties voor een zoekmachine. Als je een CPC tussen de €0,50 en €1 hebt is dat normaal. Zit je daar onder heb je een goede CPC. Zit je daar ruim boven, zou ik aanraden om even naar je advertentie te kijken of je bijvoorbeeld wel de goede doelgroep hebt ingesteld.
De gemiddelde CPC van TikTok ligt nog een stuk lager, namelijk tussen de €0,06 en €0,15. Dit komt omdat de kwaliteit van het verkeer minder is, als wat je op andere platformen hebt. Verkeer op TikTok blijft gemiddeld korter op de website en toont een lagere conversieratio dan bijvoorbeeld Facebook.