Consumentenpsychologie verwijst naar de processen die klanten gebruiken om producten of diensten te selecteren, kopen, gebruiken of weggooien. Wanneer je een bedrijf hebt, kan de consumentenpsychologie onderzoeken enorm helpen om de verkoop van producten of diensten te stimuleren. In dit artikel geef ik je informatie over consumentenpsychologie.
Wat is consumentenpsychologie? #
Consumentenpsychologie heeft het doel om precies vast te stellen waarom consumenten bepaalde beslissingen nemen. Sommige producten of goederen hebben we nodig in het leven, denk aan eten en drinken. Je hebt daarnaast dingen die ons leven makkelijker of comfortabeler maken. Het is voor bedrijven minder belangrijk om te weten wat de klanten kopen, maar vooral waarom klanten iets kopen. Zo is het handig om antwoord te weten op de volgende vragen:
- Hoe kiezen consumenten tussen concurrerende merken en wat is de reden waarom ze voor die bepaalde optie kiezen?
- Hoe worden consumenten beïnvloed door factoren in hun omgeving? Denk hierbij aan (social) media
- Wat is het gedrag van consumenten tijdens het winkelen in een winkelstraat?
- Wat zijn de factoren wat de klant doet beslissen om van merk te veranderen?
Dit zijn natuurlijk niet alle vragen waarop het handig is dat je antwoord hebt. Maar wanneer je antwoord hebt op vragen van het gedrag de consument, kan dat je bedrijf helpen om producten en marketingstrategieën aan te passen zodat ze aantrekkelijker worden voor de consumenten.
Je klanten leren kennen #
Marketing gaat over het aantrekken, behouden en tevredenstellen van klanten. De rol van markering is in toegevoegde waarde te bieden aan consumenten, zodat ze meer betrokken en loyaal zijn. Het is als het ware relatiebeheer tussen het merk en de consumenten. Psychologische profilering stelt merken in staat om langdurige relaties met hun klanten op te kunnen bouwen door met ze te praten, of door het gedrag van de consumenten te onderzoeken.