Campagne is een begrip die veel mensen wel kennen, maar dat is niet voor iedereen het geval. In dit artikel geef ik jou alle informatie die jij moet weten over campagnes.
Wat is een campagne? #
Een campagne is het doel wat jij met je advertentie aan jouw doelgroep wilt laten weten. Jou advertentie moet een duidelijke boodschap hebben naar jouw doelgroep. Door campagnes te draaien op bijvoorbeeld Facebook of Google kan jij veel mensen bereiken om jou doel over te laten brengen.
Hoe maak jij nou een goeie campagne? #
Kies de juiste doelstelling #
De juiste doelstelling is belangrijk voor jou campagne. Jij kan je bijvoorbeeld richten op bekendheid, verkeer en conversies. Welke het beste bij jou product of dienst past in combinatie met je doelgroep is cruciaal om te weten.
Bepaal de doelgroep #
Bij het draaien van een campagne is je doelgroep heel belangrijk om te weten. Je kan met online campagnes enorm veel mensen bereiken, alleen je moet wel de juiste mensen bereiken voor resultaten. Zorg er ook voor dat jij de behoeftes van je doelgroep weet, met daarbij de oplossing.
Stel jij verkoopt vrouwenkleding, is het zonde als jij dan mannen bereikt met jouw advertentie.
Waar wil jij op adverteren? #
Het is belangrijk om te weten waar jij op wilt adverteren. Je hebt verschillende platformen met ieder zijn voor en nadelen. Zo kan je bijvoorbeeld op Facebook, Google of TikTok een campagne laten lopen.
Welk budget wil je gaan gebruiken? #
Niet geheel onbelangrijk is het budget dat jij voor je campagnes wilt vrijmaken. Jij kan bij je advertenties instellen hoeveel geld ze mogen uitgeven. Dit kan bijvoorbeeld 1000 euro per maand zijn. Als jij een bedrag per maand beschikbaar stelt voor jou campagnes, kan jij je dag budget berekenen. Zo kan jij bij je campagnes instellen hoeveel euro ze dagelijks kunnen uitgeven.
Maak een aantrekkelijke campagne. #
Niet alleen je product of dienst moet aantrekkelijk zijn, maar ook je campagne. Probeer je campagne zo aantrekkelijk mogelijk te maken, zodat mensen op z’n minst stoppen met scrollen. Dit kan doormiddel van originele foto’s, video’s, en emoji’s in de adcopy’s te gebruiken.
Optimaliseer #
Je hebt je campagne gemaakt, maar dat is nog niet alles. Je moet altijd zorgen dat jij blijft optimaliseren. In het begin moet je veel kijken wat wel en niet werkt, en die informatie meenemen naar de volgende campagnes die je live wilt zetten. Zo weet jij na een maand welke interesses of zoekwoorden wel of niet werken. Ook heb je dan gespeeld als het gaat om adcopy’s en weet je welke foto’s wel en niet aanslaan. Als jij die informatie allemaal weet kan jij alleen maar betere campagnes maken.