Broad Match Modifier is een term dat je tegenwoordig niet heel vaak meer hoort. Dit komt onder andere omdat Google sinds februari 2021 het eruit heeft gehaald. Google heeft daar nu allemaal andere functies voor. Desalniettemin geef ik in dit artikel alle uitleg over Broad Match Modifier.
Wat is Broad Match Modifier? #
Een Broad Match Modifier zorgt ervoor dat de advertenties worden weergeven als zoekwoorden in de zoekopdrachten tevoorschijn komen, of een erg vergelijkbare variantvorm. Het zoekwoord, worden gemarkeerd met een “+”-teken om te bepalen of het deel moet maken van de zoekopdracht. Je advertenties worden niet weergeven als er gebruik wordt gemaakt van een synoniem.
Hoe zat het met de zoekwoorden? #
Binnen Google Ads had je verschillende soorten zoektypen, namelijk: exact, woordgroep, breed en Broad Match Modifier, wat vaak werd gebruikt met de afkorting BMM. Deze zoekwoorden worden gematcht aan zoekopdrachten van gebruikers, die ze uitvoeren in Google.
Even een snelle opfrisser wat de zoekopdrachten ook alweer waren:
- Exacte zoekwoorden, hierbij voeren gebruikers exact, of vrijwel exact het zoekwoord in.
- Woordgroep, hierbij worden de advertenties weergeven wanneer de zoekopdracht dezelfde zoekwoorden bevat als dat jij gebruikt.
- Breed zoeken, hierbij worden de advertenties weergeven wanneer de zoekopdracht gerelateerd is aan jouw zoekwoorden
- Broad Match Modifier, deze zoekwoorden zijn breed maar niet zo breed als brede zoekwoorden. Deze advertenties worden weergegeven wanneer een zoekopdracht woorden bevat waarvoor een “+”-teken is geplaatst.
Wat betekende deze wijziging voor adverteerders? #
Google gaf zelf aan dat adverteerders niet meteen actie hoefde te ondernemen. Nadat Broad Match Modifier weg is gehaald werd er wel aanbevolen om de resultaten in de gaten te houden, en waar nodig de budgetten en targeting aanpassen om de resultaten te verbeteren.
Nu het al een tijdje weg is, weten de meeste marketeers wel wat het beste werkt met de overige drie zoekopdrachten.