Bounce percentage is een statistiek dat best verwarrend kan zijn. Er zijn dan ook veel vragen over het bounce percentage. In dit artikel geef ik jou alle informatie, zodat jij uiteindelijk geen vragen meer hebt over bounce percentage.
Wat is bounce percentage? #
Het bounce percentage van je website is het percentage mensen dat op een pagina terechtkomt en vervolgens vertrekt. Ze klikken dan nergens op, of ze klikken op een tweede pagina van de site. Dit betekend dus niet perse dat een hoge bounce percentage slecht is.
Houd hierbij wel rekening mee met dat bounce percentage wat anders is dan uitstappercentage. Bij bounce percentage wordt alleen de eenmalige bezoeken gemeten.
Wat zijn redenen dat mensen meteen de pagina verlaten? #
Er zijn natuurlijk altijd mensen die meteen de pagina verlaten. Als veel mensen meteen de pagina verlaten dan kan het een bepaalde reden hebben. Ik ga een paar voorbeelden geven wat redenen kunnen zijn dat mensen meteen een pagina verlaten.
De site kan traag zijn. Wanneer een gebruiker op jouw site klikt, en lang moet wachten totdat de site geladen is, is de kans groot dat ze meteen weer weg gaan.
Het kan ook zijn dat de pagina niet relevant genoeg is voor de vraag of zoekopdracht van de gebruiker. Een gebruiker zoekt op internet met een doel. Wanneer de klant meteen weet dat hij dat doel niet gaat vinden op jouw website, zal hij afhaken.
Als jij dingen koopt op internet is het heel vervelend als er staat dat een product uitverkocht, of niet leverbaar is. Wanneer een bezoeker zo’n melding ziet, zal de klant meteen weer weggaan.
Wat te doen bij een hoog bounce percentage? #
Als jij een hoog bounce percentage hebt, is het slim om na te gaan waarom de pagina de bezoeker niet op de site houd. Het kan misschien wel zijn dat een reden die ik net benoemde, de boosdoener is. Door die pagina vervolgens aan te passen waar het nodig is, kan het bounce percentage verlagen.