Binnen een marketingtrechter, of funnel bevinden zich drie verschillende lagen. De top of funnel (TOF) wat het koud publiek is, middle of funnel (MOF) wat lauw publiek is, en de bottom of the funnel (BOF) wat hot leads zijn. Wanneer jij klanten wilt krijgen, dan zullen ze verdeeld worden onder deze drie lagen. In dit artikel geef ik jou uitleg over de bottom of the funnel.
Wat is de bottom of the funnel? #
Zoals ik net al zei, is de bottom of the funnel de plek waar de hot leads zich bevinden. De klanten onderaan de funnel hebben wel eens van je merk gehoord, hebben je website ook al eens bekeken, en hebben misschien zelfs wel eens naar jou gezocht. Deze hot leads blijven misschien wel hangen, om te wachten tot ze overtuigd worden, door misschien een mooie deal. De taak van een marketeer in deze fase van het proces is om onder ander het juiste moment te vinden om te communiceren. In deze laag van de funnel moet de aankoop gebeuren.
Binnen deze laag van de funnel kunnen de hot leads de volgende vragen stellen:
- Wat zijn de specifieke details van het product of de dienst?
- Wat zijn de kosten van dit product of deze dienst?
- Hoe kan ik het krijgen en hoe zit het met de levering?
Wat voor content kan je een hot lead geven? #
Wanneer een klant zich bevindt in de bottom of the funnel, wil jij natuurlijk zorgen dat ze klant worden. Door middel van bepaalde content aan de hot lead te geven, kan het zorgen dat dat het laatste zetje is tot een aankoop. Ik zal een paar voorbeelden voor je op een rijtje zetten:
Product demo #
Hiermee kan je hot leads laten zien wat het product in het echt is. Het komt vaak voor dat mensen pas een product willen kopen, wanneer ze pas het product hebben kunnen zien, of het hebben kunnen aanraken. Wanneer het niet mogelijk is om het product te laten zien in het echt, kan je gebruik maken van een duidelijke video.
Producten vergelijken #
Je kan ook producten gaan vergelijken van concurrenten met die van jou. Hierin laat je naar de hot lead zien waarom ze voor jouw product moeten gaan, en bij jou klant moeten worden.
Gratis proefperiode #
Hiermee kan je hot leads het product, of de dienst eerst een tijdje uitproberen. Zij kunnen aan de hand van deze proefperiode beslissen of het ze is bevallen of niet.