Benchmarking is voor bedrijven een enorm krachtig instrument om van elkaar te leren, de huidige processen te verbeteren en daardoor concurrenten te overklassen. Veel mensen zullen het begrip benchmark wel herkennen en de betekenis werken. Wanneer dit niet zo is, geen zorgen. In dit artikel geef ik je alle uitleg over wat benchmark is.
Wat is benchmark? #
Benchmarking is een proces waarbij producten, diensten en processen worden vergeleken met die van bedrijven die bekend staan als de ‘leiders’ in een of meer aspecten van de activiteiten. Daarom biedt benchmarking de nodige inzichten om je te helpen begrijpen hoe je bedrijf zich verhoudt tot vergelijkbare bedrijven, zelfs wanneer ze een andere groep klanten hebben.
Wat zijn de voordelen van benchmarking? #
Nu je weet wat benchmarking is, wil je ook weten wat de voordelen ervan zijn. Ik zal drie voordelen voor je op een rijtje zetten:
Concurrentieanalyses #
Door gebieden binnen je bedrijf te identificeren die je wilt verbeteren en je bestaande prestaties wilt vergelijken met die van je concurrenten, kan je bedrijf ernaar streven je uitvoering te verbeteren. Door deze manier van benchmarking te gebruiken, hebben bedrijven strategische voordelen ten opzichte van concurrenten.
Prestaties controleren #
Benchmarking houdt ook in dat je kijkt naar de huidige trends in gegevens, en de toekomstige trends projecteert. Om te weten of, en waarmee je succesvol bent geweest, zal benchmarking een continu proces moeten zijn. Het monitoren van prestaties helpt hierbij.
Planning en doelen stellen #
Nadat je benchmarking hebt uitgevoerd, worden doelen en prestaties vastgesteld om de prestaties nog meer te gaan verbeteren. De doelen die je aan de hand van dat gaat maken, zijn nieuwe en meer concurrerende doelen voor het bedrijf. Denk hierbij wel aan dat het haalbaar moet zijn.
Het benchmarkingproces #
Planning #
Het begint altijd bij een goede planning. Dit is ook meteen de belangrijkste fase van het gehele proces. Hierin benadruk je wat je wilt verbeteren, met wie jij je gaat vergelijken en hoe jij het succes voor je ziet.
Verzamelen van informatie #
Wanneer je de planning hebt gemaakt, zal de volgende stap in benchmarking het verzamelen van informatie zijn over je processen en hoe ze concurreren. Wanneer jij je tevredenheidsscore voor bijvoorbeeld de klantenservice wilt verbeteren, moet je inzicht hebben in de processen die bij die desbetreffende afdeling betrokken zijn. Hierbij is het belangrijk om zoveel mogelijk informatie te verzamelen.
Gegevensanalyse #
Nadat je de planning hebt gemaakt, en informatie hebt verzameld, is de derde stap in het proces van benchmarking de gegevensanalyse. Hier breng je de tekortkomingen die je hebt in kaart, zodat je het goed begint te begrijpen. Hierbij is het altijd goed om mee te nemen dat geen één bedrijf perfect is, zelfs de grootste bedrijven niet. Hierbij heb je dus een open geest nodig wil je de informatie goed objectief kunnen analyseren.
Actie #
Wanneer je de andere drie stappen van benchmarking hebt gehad, kan je nu actie ondernemen. Bevindingen presenteren aan een bepaalde afdeling is allesbehalve eenvoudig. Het verzamelen en analyseren van gegevens is alleen zinvol wanneer je die kunt doorvoeren.
Toezicht houden #
Nadat je alle stappen hebt uitgevoerd van benchmarking, ben je nu bij de laatste stap aangekomen, namelijk het toezicht houden. Geen één plan is ooit compleet geweest, zonder dat het gemonitord is. Wanneer je dit niet doen, kan je nooit inzien of het succesvol is geweest of niet. Monitoring kan over een korte of langer periode zijn, afhankelijk van de resultaten die gewenst zijn.