Als jij wel eens iets met SEO hebt gedaan dan weet jij wel wat een backlink is. Maar lang niet iedereen heeft iets met SEO gedaan. Een backlink is een link van een andere website, naar jouw website toe. In dit artikel geef ik jou alle nodige informatie dat jij moet weten van backlinks.
Wat zijn backlinks? #
Zoals ik in de inleiding al benoemde, is een backlink een link van een andere website naar die van jou. Backlinks zijn ook wel bekend als inbound links, incomming links en one way links. Zoekmachines zoals Google zien backlinks als het ware als ‘stemmen’ voor specifieke pagina’s. Pagina’s met veel backlinks hebben over het algemeen een hogere organische ranking.
Waarom zijn backlinks belangrijk? #
Zoals ik net al benoemde zijn backlinks een soort stemmen van andere websites. Elke backlink, dus stem, vertelt zoekmachines dat de inhoud waardevol is. Wanneer de inhoud ook door Google als waardevol is bevonden, zal dat positief effect hebben in de ranking in Google.
Welke backlinks zijn waardevol? #
Niet alle backlinks zijn even waardevol. Daarom is het belangrijk om te focussen op kwalitatieve backlinks. Het blijkt dus dat hoge kwaliteit backlinks vaak dezelfde eigenschappen delen.
Links die komen van betrouwbare sites #
Google is hier heel duidelijk in. Zowel Google, als jij ook, vinden het belangrijker dat je links van betrouwbare en gezaghebbende sites krijgt, als dat je het van een random site krijgt dat niets toevoegt aan de andere content.
Links nemen je zoekwoord op in de ankertekst #
Zoals sommigen misschien al weten, is de ankertekst het zichtbare tekstgedeelte van een link. Over het algemeen wil jij dat jouw links een ankertekst hebben die je zoekwoord bevat.
Het is alleen niet de bedoeling dat je overbodig veel het zoekwoord gaat gebruiken in je ankertekst. Google heeft in hun algoritme namelijk een filter genaamd Google Pinguin.
Deze filter, filtert websites die gebruikmaken van black hat linkbuilding strategieën. En richt zich specifiek op sites die backlinks maken met een exact match-ankertekst.
De pagina die naar jou linkt, is actueel en relevant gerelateerd aan jouw site.
Als een website naar een andere website linkt, dan wilt Google zien dat de twee sites aan elkaar gerelateerd zijn.
Stel jij hebt een artikel gemaakt over online marketing
Dan zal Google, logischer wijs, veel meer waarde hechten aan links wat daaraan gerelateerd is. Google zal dan geen, tot weinig waarde hechten aan links die te maken hebben met voetbal, vissen of fitness etc.