Als jij wel eens hebt geadverteerd met Facebook weet je wel wat een advertentieset is. Niet iedereen heeft geadverteerd met Facebook, dus ik ga in dit artikel alles uitleggen wat jij moet weten over een advertentieset.
Wat is een advertentieset? #
Een advertentieset is een manier om te bepalen hoe een advertentie wordt weergegeven op Facebook. Hierin bepaal je bijvoorbeeld de doelgroep en de interesses van de doelgroep.
Jouw advertentie kan uit meerdere advertentiesets bestaan. Elke advertentieset kan dan gericht zijn op een andere doelgroep.
In de advertentieset kan je jouw doelgroep specificeren door middel van verschillende criteria. Denk hierbij aan locatie, leeftijd en het geslacht.
Bij facebook zijn er drie elementen die van toepassing zijn bij een advertentiestrategie:
- De campagne. In de campagne bepaal je de doelstelling van jouw advertentie(s). Dit kan bijvoorbeeld verkeer of merkbekendheid zijn.
- De advertentieset. In de advertentieset bepaal jij je doelgroep van jouw advertentie. Naast de doelroep kan je hier ook je budget en eventuele planning van de advertentie.
- De advertentie is hetgeen wat de doelgroep te zien krijgt op hun scherm. Denk aan de gehele advertentie, dus de afbeelding of video met tekst en link.
Je kan je advertentieset altijd aanpassen. Als jij ziet dat iets niet werkt, kan je het meteen aanpassen.
Hoe worden advertentiesets gemaakt? #
Als jij een advertentieset maakt, dan zijn er verschillende zaken om rekening mee te houden.
- Het is allereerst nodig om een doelgroep te hebben die aansluit op jou advertentie. Als jij een doelgroep hebt die goed aansluit op jouw advertentie kan jij het maximale uit je advertentie halen.
- Als tweede stel jij je budget in. Dit budget kan jij helemaal zelf kiezen, wat bij jouw marketingbudget past. Door een budget in te stellen weet jij hoeveel geld er elke dag wordt uitgegeven.
- Vervolgens stel je in vanaf wanneer de advertentie getoond moet worden. Je kan eventueel ook een datum instellen dat de advertentie niet meer getoond wordt
- Ontwerp een advertentie die bij de doelgroep aanpast. Als jij niet een advertentie hebt die bij de doelgroep aansluit, wordt niet het maximale uit de advertentie gehaald.