Als jij wilt adverteren op Facebook, heb je een advertentie nodig. Lang niet iedereen weet alle informatie over een advertentie. In dit artikel geef ik jou alle nodige informatie over advertenties.
Wat is een advertentie? #
Een Facebook advertentie is te vergelijken met een advertentie uit een tijdschrift of krant. Het is de bedoeling om mensen te overtuigen met jouw advertentie. Het verschil met een advertentie uit een tijdschrift is dat een advertentie op Facebook online is.
Meer over advertenties #
Je kan de advertenties plaatsen in het nieuwsoverzicht, ook wel de timeline genoemd, op desktops of mobiele apparaten. Dit is de meest effectieve manier van adverteren op Facebook.
Je kan ook advertenties in de rechterkolom bij Facebook plaatsen. Echter is dit wel een stuk minder effectief. Dat komt omdat deze advertenties niet worden getoond aan mensen die op hun mobiel zitten.
Hoe maak je nou een goede advertentie? #
Gebruik een goeie afbeelding. #
Het werkt het beste als jij eigen foto’s gebruikt. Probeer daarbij originele foto’s te gebruiken. Mensen hebben sneller interesse als ze een originele advertentie zien.
Daarbij is het ook nog belangrijk om beelden met heldere kleuren te hebben. Dat valt sneller op als een persoon over zijn of haar feed heen scrolt. Maak de foto daarbij niet te druk of te rommelig.
Gebruik afbeeldingen van het juiste formaat. #
Gebruik de juiste afmetingen voor je beelden. Dit is van belang zodat zowel desktop als mobiele gebruikers de advertentie goed te zien krijgen. Facebook geeft zelf steeds het ideale formaat aan bij het opzetten van je advertentie. De meest gebruikte afmetingen zijn 1200 x 1200 pixels of 1200 x 628 pixels.
Zet weinig tot geen tekst in je beeld #
Probeer tekst in je beeld te vermeiden. Dat maakt de foto druk. Een korte slogan, logo of promotietekst kan nog wel, maar niet meer dan dat. Probeer al je tekst te gebruiken in de adcopy, zodat het beeld rustig blijft. Een rustige advertentie maakt het interessanter en aantrekkelijker om te lezen.
Gebruik video’s #
Video’s is ook handig om mensen te laten stoppen met scrollen. Een video is aantrekkelijk om toch even te kijken.
Met video’s kan jij je bereik en CTR enorm verhogen. Probeer met een video rekening te houden met de volgende punten:
- Trek de aandacht zo snel mogelijk. Het liefst binnen drie seconden
- Zeg in het begin dat er aan het einde van de video een mooie deal is
- Niet iedereen kijkt video’s met geluid. Zorg ook dat je boodschap duidelijk is naar mensen die zonder geluid kijken
- Als jij vaak video’s gebruikt voor je advertenties, maak dan een pagina met alle video’s. Zo heb je op één pagina alle video’s overzichtelijk staan.
Kies de juisten call-to-action #
Vrij voor de hand liggend, maar wel enorm belangrijk. Onderaan de advertentie kan je een call-to-action button toevoegen. Zorg dat dit de juiste is, voor bij jou advertentie.
Test verschillende teksten #
Om jou perfecte advertentie te maken zul je enorm veel moeten testen. Door te testen weet je nou eenmaal wat goed werkt en niet.
Daarbij is het ook belangrijk om verschillende teksten te gebruiken. De ene tekst slaat beter aan dan de andere. Aan de hand van de data zal je zelf zien wat voor jou advertentie goed werkt.
Je kan de aandacht krijgen van mensen door het gebruik van emoji’s. Dit wekt interesse op, en maakt de tekst aantrekkelijk.