Ad Spend, oftewel advertentiebudget, een bekende term als het gaat om het online adverteren. Maar wat betekent de term Ad Spend? Hoe wordt de statistiek gebruikt? Wat is cruciaal om te weten en welke advertentiekosten kun je ook goed gebruiken?
Wat is ad spend? #
Ad spend is het bedrag wat je dagelijks, wekelijks en maandelijks uitgeeft aan advertentiecampagnes om jouw advertenties te laten zien aan mensen. Het bedrag dat je wilt uitgeven ligt compleet bij jezelf, jij bepaalt zelf hoeveel geld jij wilt uitgeven op de campagnes.
Kortom: het bedrag dat jij op een advertentieplatform zoals Facebook, Google of TikTok spendeert aan advertenties wordt aangeduid als ad spend (advertentiebudget).
Hoe wordt de term Ad Spend gebruikt? #
Het uitgegeven bedrag aan je campagne laat zien hoeveel geld je hebt besteed in een bepaalde periode. Je kunt de ad spend over hele periodes zien. Dagelijks, wekelijks, maandelijks, jaarlijks of je kiest zelf een periode tussen twee bepaalde datums. Zo heb jij een duidelijk inzicht of er niet teveel geld wordt gebruikt aan advertentiekosten.
Wat is cruciaal om te weten bij je ad spend? #
Een van de meest cruciale acties van het bijhouden van jouw advertentiebudget is het meten van de ROAS van je campagne. Je ROAS is je Return On Advertising Spend, dus het bedrag wat je uit je ad spend haalt, enorm belangrijk om te weten dus.
De ROAS is uiteindelijk de belangrijkste factor voor marketeers om te weten hoe goed een campagne loopt, hoe hoger de ROAS, hoe beter de campagne loopt.
Voor de ROAS is het cruciaal om je conversiewaarde te weten. Want je berekent de ROAS als volgt: conversiewaarde / kosten = ROAS.
Welke advertentiekosten zijn ook belangrijk? #
De Ad Spend is het totaal dat jij besteedt op een advertentieplatform. We kunnen dit natuurlijk nog verder onderverdelen in andere belangrijke statistieken waarmee jij een nog gedetailleerder overzicht met betrekking tot de prestaties van jouw advertentiecampagnes.
Zo hebben we bijvoorbeeld de volgende termen:
- CPM: kosten per 1000 weergaven
- CPC: kosten per klik
- CPL: kosten per lead
- Kosten per toevoeging aan winkelwagen
- Kosten per weergave landingspagina
- Kosten per gestarte betaling
Aan de hand van deze termen kun jij namelijk meten welke (en hoeveel) resultaat jij hebt behaald op basis van jouw advertentiebudget.