Wanneer jij je bezig met online marketing, heb jij de term A/B-testen zeker wel een keer voorbij zien komen. Het is een bekend proces binnen online marketing, waar veel bedrijven wel wat mee doen. Alleen lang niet iedereen weet nog wat je er allemaal mee kan, en hoe het nou werkt. Voor deze mensen is dit artikel, waar ik informatie ga geven over A/B-tests.
Wat is een A/B-test? #
A/B-testen, wat ook wel split-testen wordt genoemd, verwijst naar een willekeurig proces waarbij je twee of meer versies tegelijk aan het testen bent. Deze meerdere versies laat je tegelijk zien aan je doelgroep, en na een tijd ga je kijken welke versie het beste aanslaat op je doelgroep.
Het gebruik maken van A/B-testen kan je helpen om beter presterende marketingcampagnes of workflows te maken. Wijzigingen aan je product of functie kunnen worden getest op kleine en gesegmeerde groepen om de effectiviteit te verifiëren.
Waarom gebruik maken van A/B-testen? #
Conversieoptimalisatie is een methode waarbij je zeker niet moet raden. Alles moet gebaseerd zijn op data, en zoals de uitspraak luidt; meten is weten. De allerkleinste details kunnen al verschil maken in een marketingcampagne of een workflow.
De makkelijkste manier om kleine details naast elkaar te leggen, en te gaan vergelijken is het gebruiken van A/B-testen. Beide varianten die je wilt gaan testen staan tegelijk online, en zullen beiden de helft van de bezoekersstroming krijgen.
Wanneer je van beide varianten voldoende data binnen hebt, ga je kijken welke variant het beste resultaat heeft. Door de helft naar het ene te leiden, en de andere helft naar de andere, kan jij perfect zien wat het beste resultaat oplevert. En je gaat uiteraard door met de variant dat het beste resultaat heeft behaald.
Wat zijn voordelen van A/B-testen? #
A/B-testen geven je dus antwoord op de vraag op welke variant van een marketingcampagne of workflow ze het beste reageren. Het antwoord van deze vraag is waardevol, omdat je hiermee het maximale resultaat kan behalen. Maar welke andere voordelen heeft het? Ik zal het voor je onder elkaar zetten:
- Je test het live op je eigen doelgroep
- Je krijgt goede data, en data is de key
- Je verhoogt stap voor stap je conversie
- Indien nodig kan je snel veranderingen doorvoeren