Een video kan een enorm krachtig hulpmiddel zijn voor adverteerders. Mensen stoppen bijvoorbeeld bij Facebookadvertenties sneller met scrollen wanneer er een video wordt gebruikt. Dit is niet alleen met Facebook voor. Een video trekt sneller de aandacht, en geeft een duidelijker beeld over wat jij wilt brengen naar de gebruiker toe. In dit artikel geef ik je alle uitleg over wat je moet weten over een Video Sales Letter.
Wat is een Video Sales Letter (VSL)? #
Een Video Sales Letter (VSL) is een verkooppraatje dat via een video wordt laten zien. Over het algemeen heeft een Video Sales Letter maar één doel, en dat is verkopen. Daarnaast wordt het zo nu en dan ook gebruikt voor het opbouwen van naamsbekendheid. Wanneer jij een VSL wilt gaan maken, moeten de komende elementen wel duidelijk terugkomen.
Het eerste element is waarde. Deze spreekt wel voor zich denk ik. Wanneer een kijker niet snel gebruikt wat de waarde is van hetgeen wat in de video staat, dan zal de kijker snel afhaken. Over het algemeen hebben kijkers geen lange spanningsboog, dus het is heel belangrijk om snel de waarde te laten zien aan de kijker.
Het tweede element wat terug moet komen, is autoriteit. Wanneer jij aan de kijker hebt laten zien welke problemen jij voor hen kan oplossen, is het belangrijk om te laten zien dat jij de beste oplossing bent. Jij moet laten blijken dat jij de beste oplossing bent voor de kijker, en niet de concurrent of eventuele alternatieven.
Wanneer je de waarde en autoriteit hebt laten zien, komt het laatste element, het bewijs. Je kan op verschillende manieren bewijs laten zien. Denk aan bijvoorbeeld beoordelingen. Of het nou kwalitatief of kwantitatief bewijs is, elk soort bewijs kan helpen.
Waarom zijn Video Sales Letters zo effectief? #
Het is niet zo dat traditionele Sales Letters niet meer worden gebruikt. Maar steeds meer mensen zien liever een Video Sales Letter als dat ze een bericht zien met alleen maar tekst. Veel mensen zien liever een video, omdat het dan over het algemeen duidelijker is waar het product of de dienst over gaat. Je ziet dan vaak wat er gebeurt, en wat de waarde is.
Daarbij hebben mensen snel de neiging om iets te kopen op emotie. Wanneer jij een bericht ziet met alleen maar tekst, komt daar minder emotie bij kijken als dat je een video ziet. Wanneer jij een video ziet, krijg je daar al meer emotie bij waardoor mensen sneller iets zullen aanschaffen.
Hoe maak je een Video Sales Letter? #
Wanneer jij zelf een VSL wilt gaan maken, dan geef ik jou vier basisstappen om een Video Sales letter te maken.
Bepaal je product/dienst en de doelgroep #
Voordat jij een Video Sales Letter wilt gaan maken, moet jij natuurlijk als eerste weten, welk product of dienst je wilt gebruiken. Als jij een bepaald product hebt wat goed loopt, kan je kijken of die nog beter kan gaan lopen.
Daarbij weet je al wat de doelgroep is natuurlijk, maar je kan er over nadenken of je die doelgroep niet iets uit wilt breiden en daarop wilt testen. Hierbij is het ook belangrijk dat jij gaat bepalen waar jij in de markt staat. Hiermee kan jij strategisch een enorm voordeel krijgen.
Schrijf een script #
Een script is niet geheel onbelangrijk, sterker nog het is cruciaal. Mensen hebben over het algemeen een hele korte spanningsboog, waardoor je om de paar seconden een nieuw shot moet laten zien. Daarbij wil echt je eigen VSL maken, en niet dat bijvoorbeeld een filmploeg zegt wat je moet doen.
Schrijf je script en lees hem zelf goed na, of laat hem door iemand anders nalezen of diegene nog feedback heeft. Hierna kan jij je eigen video gaan maken volgens het script, zoals jij dat wilt.
De videoproductie #
Wanneer je script af is, kan jij je eigen script omzetten in een eigen VSL. Er zijn wel een paar dingen waar je rekening mee moet gaan ouden.
Toepassing een factor wat als eerste meespeelt. Waar en wanneer wil je deze video gaan gebruiken? Wanneer het een video is voor op de hoofdpagina, moet je de campagnetaal weg proberen te laten en heeft het een andere afmeting als dat je het gebruiken op bijvoorbeeld social media.
Stijl is daarbij ook een belangrijke factor. Je moet jezelf goed de vraag stellen hoe je wilt dat de video overkomt en wat de stijl ervan is met looks. Denk aan achtergrond etc.
Kosten is een factor dat ook zeker niet vergeten mag worden. Voor jezelf is het slim om van tevoren al een budget te hebben wat je kwijt wilt zijn aan een video. Kijk hierbij ook goed naar welke kosten je maakt, zodat je niet opeens voor andere kosten komt te staan.
Technische uitvoering #
Vergeet niet dat als je een Video Sales Letter gebruikt, moet je niet vergeten dat het doel een direct response is. Wanneer jij bijvoorbeeld een service aanbiedt, zorg dan bijvoorbeeld dat ze een formulier voor het genereren van leads onder de video gebruikt.
Gebruik daarbij Facebook- en/of Google-advertenties om dat verkeer naar je video te leiden.