Website autoriteit is iets wat enorm belangrijk is met het oog op SEO. Website autoriteit geeft aan hoe belangrijk, relevant en betrouwbaar je website is. Veel mensen vragen zich af hoe je de website autoriteit kan verbeteren, en dat ga ik je uitleggen in dit artikel.
Wat is website autoriteit? #
Website autoriteit is het een van de belangrijkste factoren, wel niet de belangrijkste factoren als het gaat om je SEO. Hoe beter je website autoriteit, hoe hoger je website in Google zal komen te staan. Website autoriteit kan je splitsen in drie verschillende niveaus. Deze niveaus zijn domein autoriteit, pagina autoriteit en link autoriteit.
Domein autoriteit #
Je domein is de naam van je website. De domeinnaam van je website zal bij Google autoriteit opbouwen. Dit wordt bepaald door hoe oud je domeinnaam is, het aantal pagina’s op je domeinnaam en hoe populair je domeinnaam is. De populariteit hangt af van de directe websitebezoekers en backlinks van andere websites.
Over het algemeen is het zo dat oude domeinnamen makkelijker hogere posities hebben, als nieuwe domeinnamen. Dit heeft te maken met dat nieuwe domeinnamen vaak nog weinig tot geen backlinks hebben, en dat de content vaak niet optimaal is. Daarbij begint een nieuwe domeinnaam natuurlijk echt vanaf 0.
Pagina autoriteit #
Naast domein autoriteit heb je dus ook pagina autoriteit. Zo heeft een domein één waarde, maar kan elke pagina zijn eigen waarde hebben. Pagina autoriteit wordt ook weer door drie factoren bepaald. Deze factoren zijn leeftijd, de laatste update en waarde ontvangen door links.
Ook hierbij is het geval dat oude pagina’s vaak hoger scoren dan nieuwe pagina’s. Je zal goede en betrouwbare content moeten hebben, aangezien Google ook veel naar de bounce rate van je pagina kijkt. Als dit erg hoog is zal het nog lastiger zijn om zichtbaar te zijn.
Naast dat je site betrouwbaar moet zijn, zijn backlinks ook enorm belangrijk voor de zichtbaarheid va je pagina en je pagina autoriteit.
Link autoriteit #
Naast domein en pagina autoriteit heb je tot slot link autoriteit. De hoeveelheid autoriteit dat je meegeeft aan een link is grotendeels bepalend door twee factoren. Dit zijn de pagina autoriteit van de pagina met de uitgaande link en de hoeveelheid uitgaande links op de pagina.
De autoriteit van de backlink is van groot belang voor de hoeveelheid autoriteit die de link doorgeeft aan de website van jou. De backlinks die jij ontvangt moeten betrouwbaar en relevant zijn. Ze moeten een toegevoegde waarde zijn voor jouw website.
Linkbuilding inzetten om website autoriteit te verhogen #
Als jij je website autoriteit hebt vergeleken met die van je concurrent weet je hoe het er voor staat. Als je website autoriteit van je concurrent(en) hoger is moet je snel actie gaan ondernemen. Met linkbuilding kan jij je website autoriteit drastisch verhogen. Linkbuilding is het krijgen van externe links vanaf andere websites naar jouw website. Zoals ik net al zei, is het wel van cruciaal belang dat deze backlinks toegevoegde waarde hebben voor je website. Ze moeten betrouwbaar, relevant en kwalitatief goed zijn.
De reden dat backlinks zo belangrijk zijn, is omdat Google het ziet als een aanbeveling naar je website. Als jij meerdere backlinks naar je website krijgt, is dat voor Google een teken dat je website veel toegevoegde waarde heeft, en dat zal Google gaan belonen en je autoriteit verhogen. Met verhoogde autoriteit zal je website ook sneller vindbaar zijn.