Uitsluitingszoekwoorden zijn woorden en termen die niet worden meegenomen in een advertentie. Hiermee kan je potentiële klanten heel gericht benaderen. Voor niet iedereen is de term uitsluitingszoekwoorden duidelijk, of wat je er nou precies mee kan. Ik ga jou in dit artikel alle informatie geven over uitsluitingszoekwoorden.
Wat zijn uitsluitingszoekwoorden?
Uitsluitingszoekwoorden zijn zoekwoorden die je wilt uitsluiten op je advertentie. Dit houdt in dat wanneer een gebruiker op een bepaald zoekwoord zoekt, je niet relevante zoekwoorden kan uitsluiten. Daardoor wordt je advertentie alleen getoond aan gebruikers waarvan wordt gedacht dat ze op je advertentie klikken.
Makkelijk gezegd is een uitsluitingszoekwoord dus een zoekwoord waarop je advertentie niet getoond moet worden.
Hoe werken Uitsluitingszoekwoorden? #
Als jij nauwkeurig een getargete advertentie wilt opzetten, moet je ook bepalen wat er juist buiten je targeting valt.
Als jij uitsluitingszoekwoorden selecteert, zal je ook moeten letten op de zoektermen die vergelijkbaar zijn met de zoekwoorden die jij gebruikt, maar waarmee gebruikers duidelijk naar andere producten of diensten zoeken.
Stel jij hebt en kledinglijn en je richt je meer op de oudere doelgroep. Dan is het verstandig om zoekwoorden als kinderkleding of kleding voor peuters uit te sluiten.
Typen Uitsluitingszoekwoorden #
Je kan uitsluitingszoekwoorden gebruiken voor meerdere doelen. Denk hierbij aan breed zoeken, woordgroepen en exacte zoekwoorden. Deze uitsluitingszoektypen werken alleen anders dan de positieve tegenhangers. Het grootste, en belangrijkste verschil is dat je spelfouten, enkelvoud en meervoud etc. zelf moet toevoegen als je ze wilt uitsluiten.
Advertenties worden niet weergeven op een pagina, zelfs niet als de exacte zoekwoorden of woordgroep niet expliciet op de pagina staan, maar het onderwerp heel sterk gerelateerd is aan de uitgesloten uitsluitingszoekwoorden.
Wat zijn redenen om uitsluitingszoekwoorden te gebruiken? #
Voor iedereen is er een bepaalde reden om uitsluitingszoekwoorden te gebruiken. Voorbeelden om uitsluitingswoorden te gebruiken zijn omdat het niet relevant of niet winstgevend kan zijn.
Niet relevant #
Deze reden past goed bij het voorbeeld wat ik net benoemde. Wanneer jij een eigen kledinglijn hebt, en je een oudere doelgroep hebt, is het niet relevant als je op zoekwoorden als ‘kinderkleding’ gevonden wordt. Daarom kan je zulke zoekwoorden beter uitsluiten, omdat dit niet relevant is voor dat zoekwoord.
Niet winstgevend #
Het kan zijn dat je zoekwoorden wel veel kliks krijgen, maar dat mensen gewoon niet genoeg kopen. Wanneer je er achter komt dat je zoekwoorden wel relevant zijn, maar simpelweg te weinig geld oplevert, is het slim om deze zoekwoorden ook uit te sluiten.