Technische SEO is niet voor iedereen altijd even makkelijk. Niet iedereen heeft de kennis of de tijd om zich er in te verdiepen. Maar het is altijd handig om te weten welke factoren er invloed hebben op de ranking van je website, naast bijvoorbeeld linkbuilding. In dit artikel geef ik je alle informatie dat jij moet weten over technische SEO.
Wat is technische SEO? #
Technische SEO is makkelijk gezegd, zoals de naam ook zegt, dat je de technische aspecten gaat aanpassen om de ranking van we websitepagina’s te verhogen. Denk dan aan bijvoorbeeld een website sneller maken, of de indexatie van jouw website.
Wat komt er nou allemaal kijken bij technische SEO? #
Bij technische SEO komen er veel aspecten kijken waarmee jij je SEO drastisch kan verbeteren. Ik ga er voor je vier behandelen:
Indexatie van jouw website #
Wanneer jij een informatieve pagina wilt maken, zal dat vaak heel veel tijd kosten. Daarbij is het ook een risico dat je hem niet helemaal goed indexeert. Dat kan er tot leiden dat deze niet heel snel zichtbaar is op Google.
Er zijn meerdere manieren hoe jij de pagina’s snel kan laten indezeren:
- Maak gebruik van interne links
- Maak gebruik van XML en HTML sitemaps
Zorg dat je website niet te traag is #
Een trage website is iets wat je ten alle tijden wilt voorkomen. Als jij een trage website hebt, zullen mensen al afhaken voordat ze op de site zijn gekomen. Dit resulteert daarbij ook nog eens in een hoge bounce rate. Daarnaast zorgt een trage website ervoor dat het algoritme van Google je website niet hoog laat terugkomen, aangezien de gebruikerservaring dan niet goed is. Je hebt een tool genaamd Google Pagespeed Insight waarmee jij je laadsnelheid kan testen.
Zorg voor overzichtelijke URL’s #
Wanneer jij een overzichtelijke URL hebt, met daarin het zoekwoord, dan zal het sneller opvallen bij het algoritme van Google. Probeer vreemde leestekens en cijfers te vermeiden bij je URL. Dit helpt niet met het bepalen van de inhoud van je pagina. Een goede URL is dus kort, beschrijvend en leesbaar. Daarbij is het ook van belang dat de URL logisch moet zijn.
Maak gebruik van unieke titeltags en meta beschrijvingen #
Het gebruik van unieke titeltags en meta beschrijvingen zijn ook van groot belang. Voor zowel Google als de gebruiker moet het snel duidelijk zijn waarover de pagina gaat. Wanneer er in je titeltag en je meta beschrijving niet staat waar je websitepagina over gaat, zullen zowel Google als de gebruiker doorzoeken naar een websitepagina dat wel relevant genoeg is.
Veel mensen vergeten de titeltags en meta beschrijvingen goed te maken, ook omdat ze niet weten wat het belang kan zijn op SEO. Wanneer je deze dingen schrijft, kan je het beste korte stukjes schrijven en je zoekwoorden er in verwerken. Titeltags en metabeschrijvingen hebben maar beperkte ruimte die je zo optimaal mogelijk wilt gebruiken.