Als jij je bezig houd met SEO is een zoekwoordenonderzoek van groot belang. Het startpunt van zoekmachine optimalisatie is een goed zoekwoordenonderzoek. Niet iedereen weet alleen nog de nodige informatie over een zoekwoordenonderzoek. Daarom geef ik jou in dit artikel alle nodige informatie.
Wat is een zoekwoordenonderzoek? #
Een zoekwoordenonderzoek vormt de basis en het startpunt voor SEO. Dit komt omdat je doormiddel van dit onderzoek bepaald welke content het meest relevant is voor je doelgroep. Door een zoekwoordenonderzoek te doen kan je zoekopdrachten die jij wilt targeten meer aan het licht brengen. Hiermee kan je onder andere de populariteit en de moeilijkheidsgraat van de zoekwoorden inzien.
Wat is er zo belangrijk aan een zoekwoordenonderzoek? #
Zoals ik net al benoemde, vormt een zoekwoordenonderzoek het startpunt van SEO. Een zoekwoordenonderzoek geeft een goed inzicht in de zoekopdrachten die jouw doelgroep daadwerkelijk zoekt op Google.
Het inzicht wat je krijgt kan helpen bij het informeren van zowel de inhoudsstrategie als jouw grotere marketingstrategie.
Mensen gebruiken trefwoorden om oplossingen te vinden wanneer zij online onderzoek doen. Als jij er in slaagt dat jij je doelgroep bereikt met je de juiste zoekwoorden, zal jij veel meer verkeer gaan genereren.
Elementen van zoekwoordenonderzoek #
Bij het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek zijn er drie belangrijke elementen waar je op moet letten:
Relevantie #
Een van de factoren waar Google op rangschikt is relevantie. Dit is ook meteen waar een intentie om iets te zoeken om de hoek komt kijken.
Jouw inhoud zal alleen ranken voor een trefwoord als het voldoet aan de behoeften van de zoekers. Daarbij moet jouw inhoud ook de beste bron zijn voor de desbetreffende zoekopdracht. Google zal jouw inhoud niet hoger vertonen, als de inhoud minder goed is.
Autoriteit #
Google zal meer waarde hechten aan klanten die gezaghebbend zijn. Dit houdt in dat jij er alles aan moet doen om een gezaghebbende bron te worden. Dit kan door middel van nuttige informatie, informatie en inhoud te promoten om backlinks te verdienen.
Wanneer jij niet als gezaghebbend wordt gezien, heb jij een lagere kans om te rangschikken, tenzij ne inhoud erg uitzonderlijk is.
Volume #
Het is ook belangrijk om zoekwoorden te hebben waar op wordt gezocht. Het kan bijvoorbeeld zijn dat jij wel bovenaan staat op een bepaald zoekwoord, maar er niet op gezocht wordt. Hierdoor komt er alsnog geen, of heel weinig verkeer naar jouw website toe.
Het volume wordt gemeten door MSV, wat betekend maandelijks zoekvolume. Dit betekent het aantal keren dat er per maand op het desbetreffende trefwoord wordt gezocht voor alle doelgroepen.
Hoe kan jij zoekwoorden vinden voor jouw website? #
Als jij een idee hebt op welke zoekwoorden jij zou willen ranken, kan je daarna kijken of deze ook passen bij de beste strategie. Ik geef hieronder een paar manieren hoe jij dat kan doen:
Gebruik Google Keyword Planner om je lijst met zoekwoorden te verkleinen #
In Google Keyword Planner kan jij schattingen van zoekvolume en verkeer krijgen voor zoekwoorden die jij overweegt te gebruiken. Met de informatie die jij vervolgens hebt, gebruik je Google Trends om enkele lege plekken in te vullen
Je kan de Google Keyword Planner gebruiken om termen op je lijst te markeren die veel te weinig, of veel te veel zoekvolume hebben. Het kan daarmee zijn dat ze jou niet helpen een gezonde mix te behouden.
Voordat je iets verwijdert, bekijk dan de trend geschiedenis en projecties in Google trends. Je kan zien of bijvoorbeeld sommige termen met een laag volume iets zijn waar jij nu in zou moeten investeren
Geef de prioriteit aan laaghangend fruit #
Hiermee bedoel ik dat jij opzoek gaat naar zoekwoorden waarvoor jij kans maakt om op te ranken op basis van de autoriteit van je website.
Grote bedrijven maken gebruik van zoekwoorden met een hoog zoekvolume, hier is ook meer concurrentie voor. Zoekwoorden die niet al meerdere artikelen bevatten, die strijden om de hoogste positie, kunnen je standaard de plek veroorloven.
Controleer het maandelijkse zoekvolume voor zoekwoorden die jij hebt gekozen. #
Het controleren van je maandelijkse zoekvolume, ook wel MSV genoemd, kan helpen bij inhoud schrijven rond wat mensen willen ontdekken.
MSV is het aantal keren dat een zoekwoord of trefwoord per maand wordt ingevoerd in zoekmachines. Je hebt gratis tools die je gratis kunnen helpen, de meest gezochte zoekwoorden te vinden via gerelateerde zoekwoordclusters. Voorbeeld van de gratis tool is Google Trends.