Zoekvolume is een term dat voor de meeste mensen die iets met online marketing doen wel bekend voorkomt. Niet iedereen weet precies wat het nou is, en wat er nou zo belangrijk aan is. In dit artikel geef ik jouw alle nodige informatie over zoekvolume.
Wat is zoekvolume? #
Zoekvolume is het aantal zoekopdrachten dat wordt ingevoerd voor een bepaald zoekwoord of zoekterm. Dit kan op verschillende manieren worden weergegeven. Dit kan in tijdvakken van bijvoorbeeld een week of maand.
Hoe bepaal je de zoekvolume? #
Een belangrijke bron voor het berekenen van je zoekvolume is Google’s Keyword Planner voor zoekvolumes in Google Search. Voor zoekvolumes voor Bing is dit Bing Keyword Planner.
Als jij een gebruiker bent met een advertentieaccount bij Google of Bing, kunne het aantal kan jij de maandelijkse zoekopdrachten voor een specifieke groep advertenties opvragen.
Bij zoekvolumes spelen wel een aantal belangrijke factoren. Hierbij kan je denken aan lange termijn trends, bij zowel vrije tijd als consumentgedrag. Daarnaast heeft seizoen gebondenheid en actueel nieuws een grote factor. Denk hierbij aan dat mensen in de zomer eerder zullen zoeken naar een zwembroed, en in de herfst en winter meer op warmere kleding.
Wat is een goed zoekvolume voor zoekwoorden? #
Zoals met bijna alles wat SEO gerelateerd is, hangt dat er vanaf.
Het makkelijke antwoord is om te streven naar een zoekvolume van tussen de 100 en 1000 per maand.
Maar wanneer weet jij nou of het een goed zoekwoord is? Hieronder ga ik een paar factoren noemen die van invloed zijn op het kiezen van jouw zoekwoorden:
- Het zoekvolume op trefwoorden kan variëren, afhankelijk van de desbetreffende branche
- Jij wilt een voldoende hoog volume zonder alle concurrerende tarieven
- Als je gebruik maakt van zoekwoorden die zelden gezocht worden, kan het zijn dat mensen je inhoud mogelijk niet zien.
- Als je zoekwoorden gebruikt met enorm hoge volume, heb je veel concurrenten. Dit kan er tot leiden dat je tussen alle concurrenten vast komt te zitten.
- De grootte van je site en budget spelen een rol bij jouw onderzoek. Als jij een bedrijfswebsite hebt met een groot budget, kan jij er over nadenken om meer uit te geven aan concurrerende zoekwoorden. Hiermee kan jij je concurrentievoordeel behouden.