Dit artikel behandelt alles wat je moet weten over meta omschrijvingen. We zullen jou alle informatie uitgebreid gaan uitleggen.
Wat is een meta omschrijving? #
Een meta omschrijving is een HTML-tag die wordt gebruikt om de inhoud van een webpagina te gaan beschrijven. Deze beschrijving wordt weergegeven onder de titel en de URL van jouw pagina zoals deze wordt weergegeven in de resultaten. Wil je zichtbaar zijn in Google, raden wij het aan om de meta omschrijving ergens tussen de 140 en 160 tekens te doen. Meta omschrijvingen verschijnen onder de paginatitel en URL in de zoekresultaten.
Waarom zijn meta omschrijvingen zo belangrijk? #
Google zegt zelf dat zij de meta omschrijvingen niet meer mee te nemen in zijn zoekresultaten is toch belangrijk om voor goede meta omschrijving te zorgen. Hiervoor zijn er twee belangrijke redenen:
- Als jouw webpagina in een lijst met zoekresultaten verschijnt, dan wil jij het liefst dat de bezoeker op jouw pagina klikt. Als jij een goede meta omschrijving hebt, zullen bezoekers sneller op jouw pagina klikken, waardoor je CTR hoger is.
- Als jij geen goede meta omschrijving hebt, dan is de kans er dat de zoekmachine er zelf eentje samenstelt. Het nadeel daarvan is, dat het een meta omschrijving kan zijn wat jij zelf niet goed vind
Meta omschrijving schrijven #
Klikfrequentie op de SERP’s worden gezien als een potentiële ranking factor. Daardoor is het de beste manier om je meta omschrijving SEO-vriendelijk te maken. Dit kan je doen door ze te schrijven met de intentie om meer kliks te krijgen.
Zie jouw zoekresultaten als een traditionele advertentie in een krant of tijdschrift. Hier werd gebruik gemaakt van slogans om mensen te laten bellen, of een product te laten kopen.
Dit is bij een meta omschrijving niet anders. Je probeert mensen te verleiden met je kop, en je meta omschrijving wordt als het ware jouw slogan, of korte pitch.
Tips voor je meta omschrijving #
Google geeft voor elke meta beschrijving ruimte voor een beschrijving van 1 a 2 zinnen, wat rond de 160 tekens is. Dus in die 1 a 2 zinnen moet jij een korte pitch zien neer te zetten, wat een reden is voor een bezoeker van Google om op jou link te klikken.
Als jouw meta omschrijving te lang is, zal Google het gaan inkorten. Hierdoor zullen mensen niet precies begrijpen wat jouw site inhoud, en wat je te bieden hebt.
Als je meta omschrijving te vaag is, dan zal het mensen niet aansporen om op jouw site te klikken. Zij zullen dan veder gaan zoeken naar een site die wel een duidelijke meta omschrijving heeft. Het is dus van belang dat jij in twee zinnen of minder, contact probeert te maken met de bezoeker.
Hieronder zal ik tips geven hoe je het echt zo SEO-vriendelijk mogelijk krijgt:
- Houd het binnen die 160 tekens.
- Voeg altijd je zoekwoord toe
- Richt je op een bepaalde emotie
- Voeg altijd een call to action toe om de link te openen
- Vermijd dubbele metabeschrijvingen