Online winkelen is iets wat vrijwel iedereen wel doet. Google heeft daarvoor Google shopping. Google shopping is een enorm makkelijk platform waar je makkelijk kan shoppen. In dit artikel ga ik jou alle informatie geven die jij moet weten van Google shopping.
Wat is Google shoping? #
Google shopping is een Google service waarmee mensen fysieke producten kunnen zoeken, kopen en vergelijken bij verschillende retailers. Deze retailers hebben betaald om de reclame voor hun producten te maken. Dit wordt ook wel een Comparison Shopping Engine (CSE) genoemd. Google Shopping-resultaten worden weergegeven als miniatuurafbeeldingen die de verkoper en prijs van elk product weergeven.
Hoe werkt Google shopping? #
Om gebruikt te maken van Google shopping zijn twee dingen nodig. De benodigdheden zijn een shopping feed en het Google Merchant Center. Google Merchant Center is een tool waarmee gegevens geüpload kunnen worden.
Dit zijn gegevens zoals de naam van de website, het merk en de producten. Na het uploaden van de producten en informatie in Google Merchant Center zijn je producten geschikt voor Google shopping.
Wat zijn redenen om te starten met Google shopping? #
Een shopping advertentie vertelt meer dan een tekstadvertentie #
Hierbij kan je een vergelijking maken met de uitspraak ‘een beeld zegt meer dan duizend woorden’. Een zoekadvertentie in de zoekresultaten is uitgebouwd uit alleen een tekst.
Een advertentie in Google shopping bestaat uit een afbeelding. Bij deze afbeelding vind je de naam van het product, de prijs en de naam van de webshop. De bezoeker weet hierdoor meteen of het een product is waar hij naar opzoek is.
CPC lager op Google shopping #
De CPC van Google shopping liggen in de meeste branches lager als bij de zoekadvertenties. Een lagere concurrentie is hiervan een oorzaak. Je adverteert daarnaast ook op specifieke producten. Zo wordt je product alleen getoond aan mensen die specifiek naar dat product opzoek zijn.
Zoeken op woordgroep #
Je kan op Google op veel manieren zoeken naar hetgeen waar jij naar opzoek bent. Daar kan je als adverteerder goed op inspelen met jou advertenties die je draait. In dit artikel behandel ik het zoeken op woordgroep, en geef daarbij alle nodige informatie.
Wat is zoeken op woordgroep? #
Een woordgroep zijn meerdere woorden achter elkaar. Dus als je adverteert op woordgroepen, zal het getriggerd worden door die exacte woorden, of door zinnen die er sterk op lijken. Hiervoor gebruik je aanhalingstekens om het zoekwoord te zetten.
Groot voordeel van het gebruiken van woordgroepen is dat je jouw advertenties breder kan targeten als bij exacte zoekwoorden. Zoeken op woordgroep is doelgerichter dan de optie breed zoeken maar flexibeler dan exact zoeken. Google toont jouw advertenties zowel bij exacte zoekwoorden als bij vrijwel dezelfde zoekopdrachten. Denk hierbij echter wel aan spelfouten, enkel of meervoudsvormen, verbuigingen en afkortingen.
Adverteren op woordgroepen is een veelgebruikt favoriet bij het opzetten van Adwords advertenties. Hiermee heb je namelijk zelf veel controle over wanneer de advertentie wordt vertoond maar hoef je zelf niet elk mogelijke variant te bedenken.
De woordvolgorde speelt bij het zoeken op woordgroepen een belangrijke rol. De advertentie wordt niet weergeven als een gebruiker een extra woord binnen je doelgroep opgeeft. Je bereikt met zoeken op woordgroepen meer klanten die op zoek zijn naar jou product of dienst. Je kan de advertenties maken met dezelfde zoekwoorden als waar jou klanten naar zoeken. Bekijk de zoektermen die jouw klanten gebruiken bij het klikken op de advertentie en voeg deze woordgroepen toe aan de zoekwoordenlijst.
Voorbeeld: Jij hebt een online voetbalwebshop, en je meest verkochten producten zijn voetbalschoenen. Dan kan jij gaan adverteren op ‘voetbalschoenen kopen’
Je advertentie wordt dan getriggerd door zoektermen die er veel op lijken, bijvoorbeeld ‘schoenen voor voetbal kopen’.