De SERP is de Search Engine Results Page, of terwijl de zoekresultatenpagina. Als jij in Google een zoekwoord intypt, krijg je resultaten. Dat is de SERP. In dit artikel geef ik jou alle nodige informatie over het onderwerp SERP.
Wat zijn SERP’s? #
Zoals ik in de inleiding al aangaf, is dit de zoekresultatenpagina. Pagina’s met zoekresultaten zijn het antwoord van Google op zoekopdrachten van een gebruiker. SERP’s bevatten meestal organische zoekresultaten, betaalde Google Ads, Featured Snippets, Knowledge Graphs en videoresultaten.
Wat zijn verschillende soorten zoekopdrachten? #
Navigatiequery’s #
Navigatiequery’s treden op wanneer iemand op zoek is naar een bepaalde website, maar niet de volledige URL van de site invoeren. Het kan enorm moeilijk zijn om dan meteen naar boven te komen, tenzij de gebruiker specifiek naar jouw site opzoek is.
Informatieve vragen #
Een gebruiker die een informatieve vraag zoekt, wilt iets leren of te weten komen. Denk hierbij aan achtergrondfeiten over een onderwerp of hoe hij een bepaalde taak moet uitvoeren. Vaak zijn deze mensen dus niet opzoek naar een aankoop, maar met de juiste inhoud kan jij ze wel dat zetje geven. Daarom is het belangrijk om relevante inhoud te creëren voor jouw doelgroep.
Transactionele vragen #
Mensen stellen transactievragen wanneer ze erover denken iets te kopen, zoals een bepaald product of een artikel uit een brede categorie. Transactionele zoekopdrachten hebben het meeste inkomstenpotentieel, dus zoekwoorden hebben vaak veel biedingen voor pay-per-click- spots. Dat betekent dat mensen naast de organische zoekresultaten voor hun transactionele zoekopdrachten ook relevante betaalde resultaten te zien krijgen.
Wat zijn de kenmerken van SERP? #
De SERP van vandaag is visueel meer gevarieerd dan in de afgelopen jaren. Naast algemene zoekresultaten die alleen de sitenaam en metaweergave weergeven , kunnen zoekopdrachten ook afbeeldingen, winkelsuggesties, Tweets of informatiekaarten opleveren. Elke functie past vaak in een van de volgende categorieën:
- Kenmerken van kennisgrafieken: deze verschijnen in een paneel of vak op de SERP, vaak aan de rechterkant.
- Rich snippets: deze voegen extra visuals toe aan een resultaat, zoals sterren in productrecensies of foto’s in nieuwsresultaten.
- Betaalde resultaten: U kunt deze kopen door te bieden op relevante zoekwoorden. Betaalde resultaten bevatten bovenaan een label om aan te geven dat het resultaat een advertentie is.
- Universele resultaten: Dit zijn speciale resultaten die naast organische resultaten verschijnen.