Frequentie is een begrip in de marketingwereld waar je weinig mensen over hoort. Toch is het een cruciaal begrip om te weten om jou advertenties goed te optimaliseren. Alles wat jij moet weten over frequentie, ga ik uitleggen in dit artikel.
Wat is frequentie? #
Binnen het adverteren op Facebook is veel afhankelijk van frequentie. Frequentie is het aantal keer dat elke persoon gemiddeld jouw advertentie heeft gezien. Is je frequentie twee, dan heeft de doelgroep die je target jouw advertentie gemiddeld twee keer gezien. Dit is een hele belangrijke statistiek om in de gaten te houden.
Waarom is het een belangrijke statistiek? #
Voor zowel Facebook en Google geldt dat ze zich zo prettig mogelijk willen voorschotelen aan hun gebruikers. Zij willen natuurlijk zo min mogelijk klanten met irritaties. Een reden dat klanten geïrriteerd kunnen worden, is als ze meerdere keren een advertentie te zien krijgen.
Als jouw advertentie een hoge frequentie heeft, zullen de kosten waarschijnlijk ook omhoog gaan. Dat komt dus omdat Facebook en Google zo min mogelijk geïrriteerde klanten willen.
Bij een advertentie dat perfect aansluit op de doelgroep zou dit een stuk minder snel zijn. Als de preastaties afnemen terwijl je frequentie toeneemt, kan het zijn dat je doelgroep, je advertentie ‘moe’ is. Dan is het slim om je advertentiemateriaal of je doelgroep te wijzigen.
Vandaar dat het altijd belangrijk is om naar jou frequentie te kijken.
Hoe omgaan met een doelgroep dat moe is?
Als je merkt dat je frequentie omhoog gaan en de resultaten minder worden is het slim om je advertentie te staken.
Je kan ervoor kiezen om de advertentie tijdelijk te pauzeren. Als je de advertentie na een tijdje weer aanzet, zul je zien dat je kosten tijdelijk weer zullen dalen. Dit kan komen doordat de doelgroep is aangevuld met nieuwe mensen. Wat ook kan, is dat mensen dan wel meer interesse hebben als voorheen.