Cost per action, een begrip die je eigenlijk niet heel veel hoort. Als jij wilt beginnen met adverteren is het een begrip dat handig is om te weten. In dit artikel geef ik jou informatie over Cost per action.
Wat is cost per action? #
Cost per action is een afrekenmodel waarmee je alleen betaald voor een advertentie wanneer een gebruiker een bepaalde actie uitvoert. Dit kan bijvoorbeeld zijn het bellen van een bedrijf of een contactformulier invullen. Jouw cost per action zegt dus hoeveel jij gemiddeld per conversie betaald.
Hoe bereken jij jouw cost per action? #
Zoals ik net al aangaf, zegt cost per action gemiddeld hoeveel jij per conversie betaald. De berekening is dan ook niet heel ingewikkeld.
De berekening is als volg:
CPA = Kosten / aantal conversies
Voorbeeld:
Uit 300 euro weet jij 8 conversies te halen
300 / 8 = een CPA van €37,50
Verschil tussen CPA en CPC. #
Cost per action meet de kosten per actie, die je zelf kan bepalen. Bij Cost per click worden de clicks op jou advertentie gemeten. Daarnaast is Cost per click ervoor om mensen naar jou website te leidden, terwijl je met cost per action verschillende conversie gerelateerde meet.
Verschil tussen CPA en CPL.
Cost per lead helpt jou met het identificeren van potentiële klanten die interesse hebben getoond in jou product of dienst. Cost per action is er om alle conversie gerelateerde acties gedurende het gehele klanttraject te meten.
Waarom is deze statistiek zo belangrijk? #
Het voordeel aan CPA is dat je alleen betaalt als er een conversie is. Het bedrag dat je betaalt is daarentegen hoger dan bij andere betalingsmogelijkheden. De hoogte van jou CPA is afhankelijk van je kwaliteitsscore, maar die bouw je ook op.
Begin jij met online adverteren, dan is CPA vaak een mindere optie. Daarbij zijn de kosten hoger dan andere mogelijkheden, waardoor het voor mensen met een lager budget een mindere optie is.