Click Through Rate (CTR) is een bekend begrip in de online marketing. Wat is CTR nou precies, en wat is er zo belangrijk aan? In dit artikel geef ik jou informatie over CTR en hoe jij jou CTR kan verhogen op jou advertenties.
Wat is Click Through Rate? #
Click Through Rate houdt in hoeveel mensen stoppen met scrollen om naar jou content te kijken. Het is de verhouding tussen het aantal kliks op de advertentie en het aantal impressies hiervan.
De CTR wordt uitgedrukt in een percentage. Wordt er op je content net zo vaak geklikt als dat de advertentie is getoond, dan is je CTR 100%. Wordt je content bijvoorbeeld 1000 keer getoond, en heeft het 10 kliks, dan is de CTR 1%
De gemiddelde CTR is verschillend per platform. Gemiddelde CTR is voor Facebook tussen de één en twee procent, als je daar ruim boven zit, zit er veel potentie in jou advertentie. Is jou CTR onder de één procent, kun je het beste je advertentie opnieuw bekijken.
Voor Google ads is de gemiddelde CTR voor zoeknetwerk 1,91% en in het display netwerk 0,35%. Zit je daar ruim boven, dus bij zoeknetwerk 4-5% en voor display 0.5-1% heb je een goede advertentie staan.
Wat is er zo belangrijk aan Click Through Rate? #
Door Click Through Rate heb jij een indicatie van of een content aanslaan bij mensen. Heb jij een lage CTR dan zijn er dingen in de content wat ertoe leidt dat mensen niet door klikken, of stoppen met scrollen.
Later in dit artikel geef ik nog tips hoe jij jou CTR kan verhogen. Is de CTR goed, dan weet je dat de content interesse bij mensen wekt om te stoppen met scrollen of op de content te klikken en kan je content wel wat vaker gaan gebruiken. Daarnaast kan een hogere CTR zorgen voor een lagere CPC.
Hoe verhoog jij Click Through Rate op jouw advertenties? #
Als jij je CTR op je advertenties wilt verhogen, raadt ik je aan om nog even door te lezen. Hieronder zullen enkele tips volgen om jou Click Through Rate te verhogen.
Zorg dat je teksten de aandacht trekken. Maak de teksten niet te lang, maar houd het kort en krachtig. Ook kan je proberen meerdere teksten tegelijk te gebruiken, en vanuit daar kijken welke het beste werkt.
Voor Facebook kan je in je teksten de aandacht trekken met emoji’s. Dat valt sneller op als dat je een standaard tekst gebruikt.
Zorg dat jou content origineel en relevant is. Een video of een originele foto waarin je ziet dat jou product of dienst gebruikt wordt slaat veel meer aan als dat je een standaard foto gebruikt. Daarnaast kan je ook foto’s gebruiken die meer opvallen door bijvoorbeeld felle kleuren.
Wij merken vooral dat video’s de CTR enorm verhogen. Je advertenties richten op de juiste doelgroep. Iemand die geen interesse heeft in bijvoorbeeld stoelen, zou nooit doorklikken. Pak dus de juiste zoekwoorden en interesses om jou doelgroep zo specifiek mogelijk te maken.