In de diepe wateren van het online marketing vak kom je talloze termen, afkortingen en begrippen tegen. Sommigen hiervan zijn enorm belangrijk en andere begrippen kom je weer niet of nauwelijks tegen. Één van de belangrijke begrippen is: Cost per Mille (CPM) en in dit artikel geef ik je de exacte definitie en uitleg.
Wat is Cost per Mille (CPM)? #
Cost per Mille, afgekort CPM, betekend letterlijk de kosten per duizend weergaven.
Je gebruikt de CPM dus om te berekenen hoeveel het jouw bedrijf kost om 1.000 weergaven (views) te genereren via een bepaald advertentieplatform.
Een andere benaming voor Cost per Mille is Cost per Thousand, deze term zie je echter minder vaak terugkomen en daarnaast komen ze beiden op hetzelfde neer.
De CPM verandert (zeker bij social advertising en andere biedingsplatformen) ieder moment van de dag en deze prijs wordt bepaald aan de hand van vraag en aanbod. Het gaat er dus om hoeveel een adverteerder bereid is om te betalen voor een bepaald bereik.
Bruto CPM vs Netto CPM #
In de marketing spreken we van een bruto CPM en een netto CPM. Bij de bruto CPM worden ook dubbele weergaven meegerekend en dit kan dus een vertekend beeld geven bij het analyseren van jouw campagnes.
De netto CPM verteld jou exact hoeveel het kost om 1.000 unieke weergaven te genereren.
Uiteraard hebben we het hier over de cost per mille bij online advertising, maar ook bij traditionele media zoals radio, tv, drukwerk en billboards spreekt men van een CPM om de advertentiekosten te bepalen.
Hoe bereken je de Cost per Mille? #
Je kunt de Cost per Mille heel eenvoudig zelf berekenen door één simpele formule toe te passen, namelijk:
Cost per Mille = Advertentiekosten / bereik * 1.000
De prijs voor de advertentie wordt gedeeld door het bereik van het desbetreffende medium en vermenigvuldigd met 1.000.
Hierbij dien je natuurlijk zelf te bepalen of je de netto- of bruto CPM wil berekenen.
Voorbeeld: Je hebt € 1.000 betaald aan advertentiekosten en hiervoor is jouw advertentie 125.000 keer getoond, waarvan 90.000 unieke weergaven zijn, de berekening ziet er dan als volgt uit:
€ 1.000 / 125.000 * 1.000 = € 8,00 (Bruto CPM)
€ 1.000 / 90.000 * 1.000 = € 11,11 (Netto CPM)
Gelukkig hoef je dit niet telkens zelf helemaal te berekenen als je adverteert via bekende platformen zoals Facebook, Google en TikTok. Deze platformen berekenen het namelijk voor jou en geven real-time inzicht in jouw CPM.
Mocht je adverteren via traditionele media, dan kun je de CPM berekenen om op basis hiervan diverse aanbieders te vergelijken.
Wat is een goede CPM? #
Blue Shark is niet gespecialiseerd in traditionele media, maar enkel in online advertising. Daarom zal ik me dus beperken tot de volgende platformen: Facebook, TikTok & Google.
Uiteraard is er geen goede of slechte CPM, dit is afhankelijk van diverse factoren zoals jouw bedrijf, land, type campagne, de huidige tijd (Q4 is doorgaans duurder dan Q1), vraag en aanbod, etc.
Maar, om je een beeld te geven kun je over het algemeen de volgende benchmarks aanhouden voor conversiecampagnes (gericht op aankopen) voor de desbetreffende platformen:
Advertentieplatform | Gemiddelde Cost per Mille |
€ 7,00 – € 15,00 | |
TikTok | € 0,80 – € 2,00 |
€ 2,00 – € 20,00 |
Jouw Cost per Mille verlagen? #
Mooi, je weet inmiddels wat Cost per Mille inhoudt en waarom dit extreem belangrijk is voor de prestaties van jouw advertentiecampagnes en ik hoor je al denken, hoe verlaag ik nou mijn CPM?
Dat kan vaak al door wat relatief eenvoudig aspecten aan te passen binnen jouw advertenties en we leggen je graag precies uit hoe dit werkt en hoe jij hier van zou kunnen profiteren, volledig gratis.
Benieuwd geworden? Plan een GRATIS consultancy gesprek in van 45 minuten waar je samen met een marketing specialist persoonlijk naar jouw campagnes gaat kijken.