Storytelling is een marketingmethode waarbij de aanbieder een verhaal vertelt aan de desbetreffende afnemer. Dit kan heel breed zijn. Zo kan het bijvoorbeeld een verhaal zijn over het product of dienst, maar het kan ook een verhaal zijn wat betrekking heeft tot het product of de dienst. In dit artikel neem ik je mee in storytelling, en geef ik je de informatie wat jij nodig hebt.
Wat is storytelling? #
Storytelling is een proces waarbij zowel verhalen als feiten worden gebruikt om te kunnen communiceren met je publiek. Sommige verhalen kloppen, maar sommige verhalen zijn verdraaid, of compleet geïmproviseerd om de boodschap beter over te kunnen brengen naar je publiek.
Wat is belangrijk bij storytelling? #
Wanneer je veel mensen hoort, zal je denken dat veel mensen geweldige verhalen hebben. Echter zijn niet al deze verhalen waar, en kan het ook zijn dat er veel geïmproviseerd wordt. Je kan je daarbij afvragen waarom storytelling zo belangrijk is, daarvoor staan hieronder twee redenen:
Maakt emoties wakker #
Dit kan je een beetje vergelijken met een advertentie. Wanneer jij een advertentie leuk of interessant vond, dan heeft het merk als het ware contact met je kunnen maken. Wanneer zij dat contact hebben gemaakt, met dat je het interessant vond, komen er emoties bij kijken. Dit is ook zo wanneer jij aan storytelling doet. Met storytelling kan jij ook zorgen dat er emoties komen kijken. Zo kan het zijn dat je publiek wordt geïnspireerd of beïnvloed, waardoor ze er sneller aan herinnerd wordt.
Brengt essentie van het merk over #
Wanneer jij voor een publiek namens je merk een goed verhaal verteld, zak het contact maken met je publiek door middel van kernwaarden. Het is belangrijk dat het verhaal wat je vertelt consistent is met zowel de missie als de visie van het bedrijf.
Hoe krijg jij storytelling onder de knie? #
Het is niet makkelijk om verhalen goed over te laten brengen bij je publiek. Daarvoor is het belangrijk dat je het vaak doet, en met een duidelijk plan je verhalen gaat vertellen. Hieronder staat hoe jij je verhaal goed kan overbrengen op jouw publiek:
Ken je publiek #
Wanneer je een verhaal wilt gaan vertellen, is het allereerst van cruciaal belang dat jij weet aan wie jij je verhaal gaat vertellen. Je gaat natuurlijk een verhaal aan oudere mensen niet precies hetzelfde brengen als dat je aan jongere mensen doet. Het is belangrijk dat jij je verdiept in wat hen interesseert, inspireert of wat ze bezighoudt.
Zorg voor een duidelijk doel #
Wanneer jij je verhaal wilt vertellen aan je publiek, is het enorm belangrijk dat jij het doel weet. Waarom wil jij dit verhaal vertellen? Daarnaast heb je nog meer vragen die jij jezelf moet stellen met betrekking op het doel. Denk hierbij aan bewustwording creëren, of je waarde overbrengen etc.
Definieer een hoofddoel #
Of je nou een verhaal hebt van nog minder dan een minuut, of dat je een verhaal hebt van een halfuur, maakt niet zoveel uit. Wat wel uitmaakt is dat je een duidelijk hoofddoel moet hebben. Hierbij kan je bijvoorbeeld kiezen voor één specifieke zin, waarvan je hoopt je publiek het gaat onthouden.