Push- en pull marketing zijn twee kernprincipes voor het sturen van je marketingstrategie. Voordat jij kiest voor een bepaalde strategie kiest, zal je moeten bepalen wat de doelen op lange en korte termijn zijn van je bedrijf. Beiden strategieën zal ik voor je behandelen zodat je goed het verschil weet.
Wat is push marketing? #
Push marketing is een strategie dat mensen gebruiken om hun producten te promoten bij consumenten. Het doel van push marketing is om producten aan de consumenten te laten zien op het moment van de aankoop. Hoewel veel bedrijven naast deze strategie langdurige relaties met hun klanten proberen op te bouwen, richt pushmarketing zich op het verweren van een onmiddellijke sale. Daarom is dit geweldig om het verkoopvolume te vergroten en merkloyaliteit te verbeteren.
Wat is pull marketing? #
Pull marketing is het beste voor wanneer jij consumenten naar je product wilt trekken. Hierbij is het doel om loyale klanten te creëren door marketingmateriaal aan te bieden wat de vraag van de klant moet invullen. Pull marketing is van cruciaal belang geworden voor markten met een sterke verzadiging. Denk hierbij aan nieuwe apps of kledingbedrijven. Het geeft aan hoe uniek je als merk bent.
Wat zijn de verschillen tussen push- en pull marketing? #
Het is belangrijk om te weten dat er niet enorm veel verschil zit tussen push- en pull marketing. De verschillen die er wel zijn, staan hieronder:
- Vraag: Push marketing werkt goed met producten waar mensen al bekend mee zijn, of interesse in hebben. Pull marketing is effectief wanneer je iets wilt verkopen waar mensen nog nooit van gehoord hebben en om meer vraag te creëren waar dit in het begin amper tot niet zo was.
- Tijdsduur: Wanneer je gebruik maakt van push marketing zal het zich richten op korte termijn sales. Pull marketing zal zich daarentegen meer richten op de lange termijn.
- Producttype: Push marketing is het meest effectief met producten wat al bekend is, en vereisen meestal weinig tot geen vergelijkingsshoppen. Wanneer je pull marketing gebruikt, zijn deze producten over het algemeen uniek.
- Kosten: Beide soorten marketingstrategieën zijn maar net wat je ervan wilt maken. Ze kunnen beiden voor vergelijkbare kanalen gebruikt worden, maar zullen dan ander publiek bereiken. Het hangt maar net af wat voor product en doelgroep je hebt, en waar je eigen budget ligt