Conversiepercentage is, wanneer jij in de onlinemarketingwereld zit, een term dat jij zeker al eens bent tegengekomen. Het is één van de beste manieren om de prestaties van je advertentiecampagne te meten. In tegenstelling met andere statistieken zoals CPC, zie je met conversiepercentage hoe goed je marketing is om mensen te laten doen wat jij als doel hebt. In dit artikel geef ik je informatie over conversiepercentage.
Wat is conversiepercentage? #
Het is simpel gezegd het percentage bezoekers van je website of landingspagina’s wat je converteert. Het is niet zo dat elk bedrijf dezelfde doelen heeft, en niet elk doel is even makkelijk te meten, Ik zal voor je op een rijtje zetten welke soorten types conversie je hebt:
- Een aankoop
- Formulier indienen
- Bellen met het bedrijf
- Aanmelden voor een abonnement of nieuwsbrief
- Registreren op een website
Hoe bereken jij je conversiepercentage? #
Zoals ik dus al aangaf, is het belangrijk om te weten wat je conversiepercentage is. Dan is het ook handig om te weten hoe jij je conversiepercentage moet berekenen. Het berekenen van conversiepercentage is eenvoudig. Het enige wat je moet doen is het aantal conversies binnen een bepaalde tijd, te delen door het totale aantal mensen dat je site of landingspagina heeft bezocht, en dit met 100 te vermenigvuldigen.
Dus om het even makkelijk neer te zetten:
Conversiepercentage = totale aantal bezoekers/ succesvolle conversies
Wat is er belangrijk aan het weten van je conversiepercentage? #
Je conversiepercentage geeft je inzicht in het deel van je bezoekers dat daadwerkelijk overgaat tot een conversie. Dit percentage verschilt per branche en aanbod, maar over het algemeen ligt het tussen de 1 en 2%. Om het even te vergelijken, wanneer je conversiepercentage 2% is, gaan van de 100 mensen, twee mensen over op een conversie.
Het is een belangrijke statistiek, aangezien je hieraan kan zien of je website of advertentie naar verwachtingen presteert, of dat dat niet het geval is. Wanneer je conversiepercentage laag is (onder de 1%), dan is er meteen werk aan de winkel. Hiervoor kan je ook kiezen om een marketingbureau in te schakelen