In dit online tijdperk gaat het niet alleen meer om het genereren van verkeer naar je website om de verkoop van je producten te verkopen. Om nu verkoop echt te willen verhogen, zal jij je website-ervaring moeten optimaliseren om meer van je bezoekers te kunnen converteren. Dit wordt conversieoptimalisatie genoemd. In dit artikel lees je meer over conversieoptimalisatie.
Wat is conversieoptimalisatie? #
Conversieoptimalisatie zal je vaak ook zien in de afkorting CRO, wat voor ConversieRatio-Optimalisatie staat. Conversieoptimalisatie is een proces waarbij jij het percentage websitebezoekers dat een gewenste actie onderneemt, wilt verhogen. Het conversieoptimalisatie proces houdt in dat je begrijpt hoeveel gebruikers erdoor gaan naar jouw website, welke acties de gebruikers ondernemen en wat ze tegenhoudt om het doel uit te voeren dat jij graag wilt zien.
Wat is conversie? #
Misschien wel slim om eerst even naar het begin te gaan. Wat is conversie nou? Conversie is de algemene term voor een bezoeker dat een doel op je website voltooid. Er zijn heel veel doelen, en lang niet iedereen heeft hetzelfde doel. Zo kan het zijn dat je als primaire doel hebt om aankopen te genereren, en als secundair doel om iets van e-mails te ontvangen.
Wat zijn voordelen van conversieoptimalisatie voor je website? #
Conversieoptimalisatie is iets wat enorm belangrijk is geworden in de loop van de tijd. Steeds meer mensen zien het belang van conversieoptimalisatie in, alleen dit wordt alleen nog maar belangrijker. Maar wat zijn nou de voordelen voor je website? Ik zet er een paar voor je op een rijtje:
- Je genereert meer omzet voor je website, met hetzelfde verkeer als wat je al had. Dit betekent dat je niet meer geld uit hoeft te geven aan nieuw verkeer.
- Het helpt je rendement op investeringen uit je marketinguitgaven te maximaliseren en verlaagd, niet geheel onbelangrijk, de kosten per acquisitie.
- Het verbetert je website zodat meer bezoekers aangetrokken worden. Daarbij is het zo dat ze in de toekomst terug zullen keren en converteren
De sleutel tot een succesvolle optimalisatie #
Voor conversieoptimalisatie moet je weten waar en wat je moet optimaliseren en voor wie. Dit is als een hoeksteen voor een goede conversieoptimalisatie strategieën. Wanneer jij bijvoorbeeld geen gegevens verzameld, zal je alle wijzigingen op onderbuikgevoel moeten maken, en dat werkt natuurlijk niet wanneer jij je succes en doelen wilt gaan behalen.
Wat zijn nou conversieoptimalisatie methoden wat je totaal niet moet doen? #
Er zijn veel methodes of manieren waarop je conversieoptimalisatie mee kan uitvoeren. Echter zijn er nog veel mensen die verkeerde methoden gebruiken hiervoor. Ik zal voor jou drie voorbeelden op een rijtje zetten met methoden die niet zo effectief zijn:
- Beslissingen maken op basis van onderbuikgevoel
- Beslissingen maken omdat je concurrent hetzelfde doet
- Wijzigingen uitvoeren op basis van wat andere zeggen
Valt je wat op aan deze methoden die ik benoem? Precies, ze zijn allemaal niet op data gebaseerd en zijn eigenlijk allemaal willekeurige aanpassingen. Data is de key tot succes, ten alle tijden. Het is belangrijk om veel tijd te besteden aan het verzamelen en analyseren van data. Zonder data kan je niet de goede beslissingen maken.