In de marketingwereld heeft het begrip ‘conversie’ verschillende betekenissen. Dit geldt vooral binnen Google Ads, waar je enorm veel acties kan volgen die je bezoekers uitvoeren. Niet alle conversies zijn even belangrijk voor de doelen van een bedrijf, terwijl sommige juist heel belangrijk zijn. Daarbij is de conversiewaarde wel heel belangrijk. In dit artikel geef ik je alle informatie over conversiewaarde.
Wat is conversiewaarde? #
Conversiewaarde is het geldbedrag wat jij aan een bepaalde website-actie kan koppelen. Wanneer iemand bijvoorbeeld afrekent vanuit de winkelwagen, zou het totale bedrag van die transactie de exacte conversiewaarde zijn. Wat bijvoorbeeld ook kan, is dat iemand het bedrijf belt en dat dit als een lead wordt beschouwd.
Waarom is de conversiewaarde belangrijk? #
Wanneer jij een eigenaar bent van een bedrijf, is de conversiewaarde de basis van elke beslissing die jij neemt. Wanneer jij al een wat ervaren ondernemer bent, heb jij een soort gevoel ontwikkeld die jou in staat stelt aan te voelen wanneer het de goede richting opgaat.
Wanneer jij het begrip conversiewaarde goed begrijpt, zal het je helpen de algemene waarde van je bedrijf te groeien. Daarbij zal het ook helpen om te gaan met minder tijd, minder verspilling en met een hogere mate van vertrouwen.
Wanneer moet je conversiewaarde gebruiken? #
Het gebruik van de conversiewaarde hangt af van de verkoopprocessen en het gebruik van je marketingstrategie. Wanneer jij e-books of formulieren voor leads wilt laten invullen, dan is het misschien niet mogelijk, of heel lastig om een conversiewaarde toe te kennen. Wanneer je bijvoorbeeld advertenties draait met het oog op verkoop, raad ik wel aan om er conversiewaarde aan toe te kennen.
Wanneer jij geen conversiewaarde gebruikt, zal je niet goed weten wat de ROI is van bijvoorbeeld een bepaald zoekwoord. Het kan goed mogelijk zijn dat 20 conversies een waarde hebben van €10, met een totale ROAS van €200. Daarbij kan het ook zijn dat vijf conversies in totaal een waarde hebben van €100, en een totaal van €500.
Wanneer jij geen conversiewaarden gebruikt, zal jij waarschijnlijk het zoekwoord met een hoger volume gaan opschalen. Hierbij kan het instellen van dynamische conversiewaarden helpen.