Customer Acquisition Cost, is een cruciale maatstaf dat door veel bedrijven over de hele wereld gebruikt wordt om middelen te bepalen dat ze nodig hebben om hun groei door te zetten door nieuwe klanten te krijgen. In dit het is van groot belang om Customer Acquisition Cost te snappen om je klantenaantal uit te breiden en om winst te maken. In dit artikel geef ik je informatie over Customer Acquisition Costs.
Wat is Customer Acquisition Cost? #
Customer Acquisition Cost wordt regelmatig gebruikt met de afkorting CAC. De Customer Acquisition Cost van een bedrijf zijn de totale verkoop- en marketingkosten die nodig zijn om nieuwe klanten binnen een bepaalde periode te verdienen.
Customer Acquisition Cost meet de kosten van een potentiële lead omzetten in een klant. De Customer Acquisition Cost van een bedrijf zijn de totale verkoop- en marketingkosten die nodig zijn om nieuwe klanten binnen een bepaalde periode te verdienen. Bedrijven gebruiken deze statistiek om de winstgevendheid te bepalen.
Hoe worden de Customer Acquisition Cost berekend? #
Wanneer je de Customer Acquisition Cost wilt gaan berekenen, tel je de kosten die samengaan met het werven van nieuwe klanten (denk aan het uitgegeven bedrag aan marketing en verkoop) en dat bedrag deel je dan door het aantal klanten dat je hebt geworven. Dit wordt vaak door bedrijven berekend per tijdsbestek, dus bijvoorbeeld een jaar.
Als een bedrijf bijvoorbeeld €2000 aan marketing en verkoop heeft uitgegeven, en ze hebben 1000 klanten geworven zou de CAC dus €2 zijn. De berekening is dan 2000/ 1000 = 2.
De berekening lijkt heel eenvoudig, maar bij het optellen van de totale uitgaven moeten wel met meerdere factoren nog rekening worden gehouden. Denk hierbij aan de kosten van meerdere marketingstrategieën of salarissen.
Welke factoren zijn er van invloed op de CAC? #
Wanneer jij de CAC wilt gaan berekenen, dan zal je met veel dingen rekening moeten houden. Zo kan je Customer Acquisition Cost hoger zijn wanner je een nieuwe markt betreedt. Dit kan te maken hebben omdat er een grotere investering nodig is om je marketing goed op gang te krijgen in de nieuwe markt.
Het kan daarbij ook zijn dat nieuwere bedrijven die marketingpersoneel moeten inhuren, of dat langer bestaande bedrijven nieuwe mensen inzetten voor het uitbreiden van de huidige marketinginspanningen. Dan zal de Customer Acquisition Cost ook aanzienlijk hoger zijn.
Hoe kan jij je Customer Acquistion Cost verbeteren? #
Wanneer jij je CAC wilt verlagen, zal jij moeten werken aan het converteren van leads en prospects naar betalende klanten, het verhogen van de waarde wat klanten krijgen en het gebruik van CRM-platformen om betrokken te blijven van je publiek.
Investeer in de conversieratio #
Jij kan een tool als Google Analytics gebruiken om te zien hoe vaak klanten hun winkelwagen verlaten, nadat ze een product hebben toegevoegd, en wanneer ze niet hebben afgerekend. Je kan hiermee nauwkeurig bekijken hoe snel de pagina’s op je website worden geladen en manieren bedenken waardoor jij je webpagina’s aantrekkelijker maakt.
Het is daarnaast ook echt van cruciaal belang om na te gaan of je website goed te zien is voor mobiele gebruikers, en hoe soepel het afreken proces is. Steeds meer mensen gebruiken mobiele apparaten om producten of diensten te kopen. Wanneer je website niet goed is voor mobiele apparaten zullen klanten sneller weggaan.
Voeg waarde toe aan je aanbod #
Wanneer jij meer klanten geeft wat voor hen waardevol is, zal je klantwaarde omhooggaan. Dit kan je doen door meet feedback van klanten te verzamelen, en aan de hand van die informatie ga jij proberen te geven waar je klanten waarde aan hechtten.
Gebruik een CRM-systeem #
Een CRM-systeem kan je helpen bij het bijhouden van nieuwe klanten, de beweging door de funnel, of en hoeveel ze kopen etc. Je kan met een CRM-systeem ook e-maillijsten en campagnes beheren. Hierbij kan je denken aan promoties of drip campagnes.