Het kan zijn dat potentiële kopers meer nodig hebben om jouw product of dienst te nemen. Daarbij zijn er bij het maken van een deal meerdere mensen betrokken. Hierbij is het belangrijk om slim en actief in te spelen op de klant. Wanneer jij een persoonlijk en goed gericht plan maakt, zal je meer waarde bieden. Wanneer jij meer waarde biedt, kan de deal sneller tot stand komen. Hiervoor is de Account-Based Marketing, waar ik je in dit artikel uitleg over ga geven.
Wat is Account-Based Marketing? #
Account-Based Marketing ben je misschien wel tegengekomen, omdat het vaak met de afkorting ADM wordt gebruikt. Account-Based Marketing is een gerichte groeistrategie waarin Marketing en Sales samenwerken, om gepersonaliseerde koopervaringen te creëren bij potentiële klanten. Dit is een gerichte benadering van B2B marketing.
Hoe werkt Account-Based Marketing? #
Effectieve Account-Based Marketing gaat via benadering van meerdere kanalen en het is daarbij heel belangrijk dat er een goede en snelle samenwerking is tussen het sales- en marketingteam van een bedrijf. De afstemming is cruciaal. Om een op maat gemaakte koopervaring te creëren, zal de klant een vlekkeloze overgang moeten hebben, om van acquisitie als lead naar de uiteindelijke verkoop. Wanneer jij net begint met Account-Based Marketing, is het al voldoende om een kleine taskforce van één marketeer en één verkoper te hebben, die daarbij samenwerken om een koopervaring te creëren.
Account-Based Marketingoplossingen kunnen worden geïntegreerd met een CRM- of marketingautomatiseringstool om de campagnes uit te voeren. Maar wat het echt opvallend maakt, is dat je niet alleen contactpersonen kan bereiken in je database, maar ook andere hele belangrijke besluitsvormers bij je doelaccount.
Wat zijn de voordelen van Account-Based Marketing? #
Nu ik je heb uitgelegd wat Account-Based Marketing is, en hoe het werkt, ben je nu misschien wel benieuwd naar de voordelen. Ik zal een paar voordelen van Account-Based Marketing op een rijtje zetten:
Beter inzicht in de koper en buyer journey
Persoonlijke en op maat gemaakte klantervaring wordt steeds belangrijker. Wanneer je Account-Based Marketing gebruikt, zal je hierop inspelen. Door het creëren van specifieke content voor een specifiek account, zal het je relevantie verhogen.
Betere samenwerking tussen marketing en sales #
Wanneer je gebruik maakt van ABM, zal de samenwerking tussen marketing en sales top moeten zijn. Hiermee zal je dus de samenwerking tussen de twee afdelingen enorm gaan verbeteren. Samen ga je aan de slag met het uitdenken en uitrollen van een campagne en relevante content.
Betere resultaten met ABM #
Veel B2B organisaties behalen door middel van ABM een hogere Return on Investment. Dit kan mede komen doordat je door ABM meer draagvlak creëert binnen de DMU van je target account en doordat de gemiddelde omvang van een deal hoger is doordat jij je alleen focust op accounts die veel waarde kunnen toevoegen.