Een online marketing strateeg is gespecialiseerd in marketingstrategieën maken en uitwerken, of dit nou voor iemand anders is, of hun zelf maakt niet zoveel uit. Op het internet is een goede marketingstrategie van groot belang. Daarom ga ik je in dit artikel uitleg geven over een online marketing strateeg.
Wat is een online marketing strateeg? #
Zoals ik in de inleiding al benoemde is een online marketing strateeg, iemand die online marketingstrategieën maakt en uitwerkt. Zij weten alles over hoe een merk online kan groeien en hoe je aansluiting vindt bij potentiële klanten.
Wat doet een online marketing strateeg? #
Het meest voornamelijk wat online marketing strategen doen, is vragen stellen. Heel veel vragen stellen. Door veel vragen te stellen, weten online marketing strategen wat nodig is om de juiste richting en strategie te bepalen.
Een marketing strateeg stelt een marketingplan op en houdt de werkzaamheden goed in de gaten. Het belangrijkste doel hierbij is een versterking van het marktaandeel en een verhoging van de omzet. Daarbij houdt een online marketing strateeg zich bezig met de positionering van merknamen bij de doelgroep waarop je wilt focussen en het opbouwen van relaties.
Welke verantwoordelijkheden heeft een online marketing strateeg? #
Wanneer jij ervoor kiest om een online marketing strateeg in te zetten, zal deze een aantal verantwoordelijkheden hebben. Een paar daarvan heb ik al benoemd, en ik zal er nog een paar voor je benoemen:
- Een online marketing strateeg onderzoekt producten, diensten en huidige strategieën. Dit is om nieuwe kansen te identificeren
- Analyseert webverkeerstatistieken en stelt oplossingen voor om het verkeer vanaf het internet te vergroten
- SEO monitoren, en daarbij marketing en verkoopprestatiestatistieken bekijken om trends te voorspellen
- Sterke klantrelaties opbouwen via social media
- Op de hoogte blijven van ontwikkelingen in de digitale technologie.
Daarbij heeft een online marketingstrateeg natuurlijk ook nog bepaalde vereisten. Hierbij kan je denken goede kennis van webanalysetools zoals Google Analytics kennis van webdesign en HTML en uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden.